Předmět: Propedeutika logopedie

« Zpět
Název předmětu Propedeutika logopedie
Kód předmětu USS/KTPLG
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: - Logopedie - základní terminologie, cíle a předmět oboru, zařazení do systému oborů, historie péče o osoby s narušenou komunikační schopností. Pojmy související s komunikací a narušenou komunikační schopností (implementace znalostí z lingvistických disciplín). Složky logopedické intervence. Logopedické organizace a společnosti. Srovnání se zahraničím. - Systém organizace logopedické péče - specifika logopedické péče v resortu školství, zdravotnictví a sociální práce. Systém péče v ČR a v zahraničí, formy pregraduálního a postgraduálního studia, profesní organizace logopedů. Aktuální trendy. Principy a prostředky logopedické péče - specifika dle jednotlivých věkových kategorií. Specifika školských zařízení logopedického typu. Obecná specifika metod logopedické intervence pro žáky a studenty staršího a adolescentního věku. - Fyziologie procesu artikulace v širším i užším slova smyslu, fyziologie percepce řeči. Teorie plánování a programování řeči. Vztah mozku a CNS k produkci a percepci lidské řeči. Klidové postavení mluvidel, klidová poloha jazyka - fyziologie a základní typy narušení. Fyziologický průběh polykání - fyziologie. - Fylogeneze vzniku orální a neverbální komunikace. Základní etapy ontogeneze řeči (klasifikace dle jednotlivých jazykových rovin narušené komunikační schopnosti, chronologického vývoje). Kritická období ontogeneze řeči. Fyziologický vývoj řeči v závislosti na psychomotorickém vývoji a možnosti jeho stimulace. - Typy narušení a odchylek ve vývoji řeči. Terminologie a klasifikace narušení vývoje řeči z věkového hlediska. Opožděný vývoj řeči - terminologie a klasifikace. Narušení vývoje řeči u dětí s primárním zdravotním postižením či onemocněním - mentální postižení, sluchové postižení, zrakové postižení, pervazivní vývojové poruchy, poruchy hybnosti, neurologické syndromy, psychické poruchy. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. - Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Specifika logopedické diagnostiky v komparaci s diagnostikou speciálněpedagogickou, pedagogickou a psychologickou. Aplikace speciálněpedagogické diagnostiky logopedické u jednotlivých okruhů narušené komunikační schopnosti. Interdisciplinární a transdisciplinární spolupráce v rámci logopedické diagnostiky s jinými odborníky, rodinou a s jedincem s narušenou komunikační schopností. Prostředky logopedické diagnostiky, diagnostický materiál, problematika objektivity diagnostiky, diferenciální diagnostika. - Specificky narušený vývoj řeči - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, diferenciální diagnostika, intervence, prevence a prognóza v oblasti specificky narušeného vývoje řeči. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. - Získaná neurotická nemluvnost - mutismus - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, intervence, prevence a prognóza. Mluvní negativismus, logofobie. Komparace s dysfázií a afázií. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Dyslálie. Klasifikace českých hlásek. Dyslalie - terminologie a klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, diferenciální diagnostika, intervence, prevence a prognóza. Fyziologie a narušení artikulace jednotlivých skupin hlásek, metodika vyvození, nákres postavení mluvidel. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - Seznámit se s hlubším vstupem do problematiky narušené komunikační schopnosti, organizace logopedické péče a dalšími aspekty diagnostiky a intervence jednotlivých forem poruch komunikace - Porozumět procesu vývoje řeči z pohledu evolučního vývoje a ontogeneze řeči. - Osvojit si a následně umět detekovat symptomy poruch výslovnosti a vývoje řeči, zhodnotit jejich dopad na oblast sociální interakce a adekvátně je intervenovat s využitím mezioborové spolupráce. - Získat schopnost rozpoznání narušení koverbálního chování a odchylek neverbální komunikace. - Identifikovat symptomy neurotických poruch řeči vázaných na úzkostnou poruchu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní