Předmět: Logopedie 4

« Zpět
Název předmětu Logopedie 4
Kód předmětu USS/KTLD4
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hlavinková Alena, PhDr. Ph.D.
  • Křížkovská Petra, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je hlubší seznámení s problematikou narušení článkování řeči, včetně metod vyvozování hlásek českého jazyka. Dále si studenti osvojí učivo týkající se poruch hlasu, zvuku řeči, palatolálií, a to vždy s přesahem do základů diagnostiky a intervence z pozice logopeda pracujícího v edukačním prostředí s dětmi mladšího školního věku. - Klidové postavení mluvidel, klidová poloha jazyka - fyziologie (popis nákresu postavení mluvidel) a základní typy narušení. Fyziologický průběh polykání - fyziologie (popis dle schématu). - Samohlásky a diftongy - fyziologie a narušení artikulace této skupiny hlásek, metodika vyvození, nákres postavení mluvidel - Hlásky P, B, M - fyziologie a narušení artikulace této skupiny hlásek, metodika vyvození, nákres postavení mluvidel. Hlásky V, F - fyziologie a narušení artikulace této skupiny hlásek, metodika vyvození, nákres postavení mluvidel - Hlásky T, D, N - fyziologie a narušení artikulace této skupiny hlásek, metodika vyvození, nákres postavení mluvidel. Hlásky Ť, Ď, Ň, J - fyziologie a narušení artikulace této skupiny hlásek, metodika vyvození, nákres postavení mluvidel. - Hlásky L, R, Ř - fyziologie a narušení artikulace této skupiny hlásek, metodika vyvození. - Hlásky S, Z, C - fyziologie a narušení artikulace této skupiny hlásek, metodika vyvození, nákres postavení mluvidel. Hlásky Š, Ž, Č- fyziologie a narušení artikulace této skupiny hlásek, metodika vyvození, nákres postavení mluvidel - Hlásky H, CH - fyziologie a narušení artikulace této skupiny hlásek, metodika vyvození, nákres postavení mluvidel. Hlásky K, G - fyziologie a narušení artikulace této skupiny hlásek, metodika vyvození, nákres postavení mluvidel - Poruchy hlasu. Anatomie a fyziologie fonace. Etiologie, symptomatologie, klasifikace hlasových poruch dle různých kritérií, specifika poruch hlasu v dětství, dospívání a dospívání. - Základy diagnostiky poruch hlasu. Poruchy hlasu jako symptomatická porucha. Prevence hlasových poruch, hlasová hygiena a její zásady. Postavení a možnosti aktivity logopeda v intervenci poruch hlasu v rámci interdisciplinární spolupráce - komparace se zahraničím. Profilující osobnosti a literatura. Specifika mladšího školního věku. - Narušení zvuku řeči. Velofaryngeální insuficience - terminologie, symptomatologie, klasifikace a etiologie. Profilující osobnosti a literatura. Specifika mladšího školního věku. - Rinolálie - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Specifika mladšího školního věku. - Palatolálie - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Specifika mladšího školního věku. - Specifika dysartrie u DMO. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní