Cílem disciplíny je připravit studenty na efektivní vytváření požadovaných klíčových kompetencí, které jsou formulovány ve vzdělávacích programech a kurikulárních dokumentech pro edukaci žáků se sluchovým postižením. Seznámit studenty se specifickými postupy, které povedou k dosažení stanovených vzdělávacích cílů při respektování individuálních kognitivních a senzorických dispozic žáků se sluchovým postižením ve výchovných a vzdělávacích zařízení pro sluchově postižené a v podmínkách integrace. Obsahem předmětu je získání souboru poznatků a dovedností ze surdopedické diagnostiky jako obligatorního předpokladu školní úspěšnosti žáků se sluchovým postižením, seznámení se způsoby, prostředky a postupy vytváření funkčního dorozumívacího systému ve vizuálněmotorických a audioorálních komunikačních systémech, které umožní žákovi se sluchovým postižením získat náležité klíčové kompetence. Součástí výuky je osvojení specifických dorozumívacích dovedností nezbytných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým a dalším přidruženým postižením zraku, intelektu a hybnosti. Tematické okruhy: " Specifika procedurální stránky posuzování speciálních vzdělávacích potřeb žáků se sluchovým postižením. " Diagnostické domény, nástroje surdopedické diagnostiky. " Kompetence pro realizaci diferenciální diagnostiky u žáků se sluchovým postižením. " Vytváření klíčových kompetencí žáků v kontextu druhu a stupně sluchového postižení. " Postupy, způsoby a prostředky vytváření jazykové kompetence - audioorální komunikační systémy. " Psycholingvistické aspekty komunikace žáků se sluchovým postižením, charakteristické rysy mluvní produkce. " Postupy, způsoby a prostředky vytváření jazykové kompetence - vizuálněmotorické komunikační systémy. " Znakové jazyky ve vzdělávání. " Specifika rozvoje zrakové a sluchové percepce žáků se sluchovým postižením.
|