Cílem předmětu je zprostředkování aktuálních hlubších teoretických, didaktických a praktických poznatků v oblasti specifických poruch učení se zaměřením na starší školní, adolescentní a dospělý věk, včetně výkladu možností jejich konkrétního uplatnění v rámci vzdělávání žáků a studentů v rámci sekundárního a terciárního vzdělávání. Tematické okruhy: " Primární a sekundární symptomatologie specifických poruch učení - problematika komunikačních a interakčních obtíží vyplývajících z příbuznosti poruch učení a chování s poruchami verbální i neverbální komunikace, poruch pozornosti a aktivity v období staršího školního věku, pubescence a adolescence. " Vztah specifických poruch učení a aktuálních trendů inkluzivního a multikulturního vzdělávání v ČR i v zahraničí. Transformace obtíží vyplývajících z aktuálních specifik multilingvismu a multikulturalismu - dezinterpretace důsledků bilingvismu, zásady aplikace multikulturního přístupu v edukaci studentů se specifickými poruchami učení odlišného jazykového či kulturního zázemí. " Získané poruchy lexie, grafie, ortografie a kalkulie. Důsledky získaných poruch učení v adolescenci a dospělosti na oblast emotivity, chování, pragmatiky komunikace a sociální interakce. " Zásady a metodika diagnostiky hlavních symptomů obtíží specifických poruch učení - zohlednění interference jazykových, kulturních a sociálních obtíží do symptomatologie specifických poruch učení v období staršího školního věku, pubescence a adolescence. " Základy intervenčních přístupů u osob s poruchami učení s využitím kompenzačních strategií, didaktických a technických pomůcek. Adaptace edukačního prostředí a podpůrné prostředky, opatření pro zabezpečení adekvátního vzdělávání starších žáků a adolescentů se specifickými poruchami učení v ČR a v zahraničí. Využití multimédií, sociálních sítí v intervenci SPU. " Profesní uplatnění osob se specifickými poruchami učení v podmínkách integrovaného a inkluzivního vzdělávání. Adaptační mechanismy a podpora jejich vytváření v edukačním procesu.
|