Název předmětu | Logopedie 1 |
---|---|
Kód předmětu | USS/KPLG1 |
Organizační forma výuky | Konzultace + On-line aktivity |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je představit hlavní cíle a obsah logopedie jako oboru a profese a organizaci logopedické péče v ČR s důrazem na postavení logopeda v poradenském týmu v edukačním, klinickém a sociálním prostředí. Dále budou studenti seznámeni s vývojem řeči a souvisejícími typy obtíží, včetně vlivů na vývoj laterality a dalších. Výukové teze: - Logopedie jako vědní obor specifika logopedické intervence. Definice a vymezení jako vědního a studijního oboru, stručná historie vývoje oboru, postavení logopedie v systému věd, významné osobnosti. - Organizace logopedické péče. Specifika logopedické péče dle jednotlivých resortů v rámci jednotlivých věkových kategorií, legislativní vymezení, institucionální péče pro osoby s narušenou komunikační schopností. Logopedické organizace a společnosti. Aktuální trendy. - 10 okruhů narušení komunikační schopnosti - terminologie, základní klasifikace. - Možnosti logopedické prevence a osvěty - typy, stupně a formy logopedické prevence. - Specifika vzhledem k jednotlivým formám narušené komunikační schopnosti v jednotlivých věkových kategoriích. - Problematika laterality předškolním věku - vztah laterality a komunikace, zásady respektování přirozené laterality dítěte, základy diagnostiky fenotypu laterality. - Vybrané specificky zaměřené schopnosti. Terminologie, logopedická diagnostika a intervence vybraných specificky zaměřených schopností. Přesah obtíží v uvedených schopnostech do mluvního projevu, čtení a psaní. - Vývoj řeči a narušený vývoj řeči. Popis vývojových etap ontogeneze řeči a odchylek vývoje řeči. Terminologie a klasifikace narušení vývoje řeči z věkového hlediska. Základy diagnostiky a intervence. Specifika poradenské práce. - Opožděný vývoj řeči a vývojová dysfázie. Základní terminologie, symptomatologie, klasifikace, etiologie, základy diagnostiky a intervence. Specifika poradenské práce. - Narušení vývoje řeči u dětí s primárním zdravotním postižením či onemocněním. Základní terminologie, symptomatologie, klasifikace, etiologie, základy diagnostiky a intervence. Specifika poradenské práce. - Získaná neurotická nemluvnost. Základní terminologie, symptomatologie, klasifikace, etiologie, základy diagnostiky a intervence. Specifika poradenské práce. - Specificky narušený vývoj řeči. Základní terminologie, symptomatologie, klasifikace, etiologie, základy diagnostiky a intervence. Specifika poradenské práce.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |