Předmět navazuje na teoretické základy i metodiky, se kterými se student seznámil v rámci předmětů Somatopedie 1 a Somatopedie 2. Předmět Didaktika a metodika práce s dítětem předškolního věku s omezením hybnosti se specializuje na oblast speciálněpedagogické intervence u dětí s omezením hybnosti v předškolním věku. Představuje teoretické zázemí i specializované postupy u této skupiny dětí. Mezi základní cíle předmětu patří vymezit didaktické a metodické postupy edukace dětí s omezením hybnosti, podat přehled forem a specifik edukačního procesu u této skupiny dětí a představit diagnostické, edukační, terapeutické, kompenzační, interakční a stimulační metody používané v rámci práce speciálního pedagoga (somatopeda). Výukové teze: " Koncepce poradenské péče u dětí s omezením hybnosti, práce speciálního pedagoga (somatopeda) v poradenských zařízeních a speciálněpedagogická diagnostika dětí s omezením hybnosti, problematika školní zralosti u dětí s omezením hybnosti. " Edukace dětí s omezením hybnosti (inkluzivní vzdělávání a edukace ve specializovaných zařízeních, legislativa a kurikulární dokumenty v rezortu školství, edukační formy, metody, prostředky a procesy). " Edukační, terapeutické, kompenzační, interakční a stimulační metody používané u dětí s omezením hybnosti (bazální stimulace, strukturované učení, Snoezelen, polohování a přesuny, alimentační techniky a postupy z Bobath konceptu, využití kreativních prostředků při edukaci, alternativní a augmentativní komunikace, behaviorálně orientované postupy atd.). " Problematika vztahu a interakčního procesu mezi speciálním pedagogem a dětmi s omezením hybnosti (modely interakce, problémy v interakci a způsoby jejich kompenzace, vývoje dlouhodobého vztahu mezi dítětem s omezením hybnosti a speciálním pedagogem atd.).
|