Předmět: Didaktika a metodika práce s dítětem předškolního věku s omezením hybnosti

« Zpět
Název předmětu Didaktika a metodika práce s dítětem předškolního věku s omezením hybnosti
Kód předmětu USS/KPDMO
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Urbanovská Eva, Mgr. Ph.D.
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Jurkovičová Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět navazuje na teoretické základy i metodiky, se kterými se student seznámil v rámci předmětů Somatopedie 1 a Somatopedie 2. Předmět Didaktika a metodika práce s dítětem předškolního věku s omezením hybnosti se specializuje na oblast speciálněpedagogické intervence u dětí s omezením hybnosti v předškolním věku. Představuje teoretické zázemí i specializované postupy u této skupiny dětí. Mezi základní cíle předmětu patří vymezit didaktické a metodické postupy edukace dětí s omezením hybnosti, podat přehled forem a specifik edukačního procesu u této skupiny dětí a představit diagnostické, edukační, terapeutické, kompenzační, interakční a stimulační metody používané v rámci práce speciálního pedagoga (somatopeda). Výukové teze: " Koncepce poradenské péče u dětí s omezením hybnosti, práce speciálního pedagoga (somatopeda) v poradenských zařízeních a speciálněpedagogická diagnostika dětí s omezením hybnosti, problematika školní zralosti u dětí s omezením hybnosti. " Edukace dětí s omezením hybnosti (inkluzivní vzdělávání a edukace ve specializovaných zařízeních, legislativa a kurikulární dokumenty v rezortu školství, edukační formy, metody, prostředky a procesy). " Edukační, terapeutické, kompenzační, interakční a stimulační metody používané u dětí s omezením hybnosti (bazální stimulace, strukturované učení, Snoezelen, polohování a přesuny, alimentační techniky a postupy z Bobath konceptu, využití kreativních prostředků při edukaci, alternativní a augmentativní komunikace, behaviorálně orientované postupy atd.). " Problematika vztahu a interakčního procesu mezi speciálním pedagogem a dětmi s omezením hybnosti (modely interakce, problémy v interakci a způsoby jejich kompenzace, vývoje dlouhodobého vztahu mezi dítětem s omezením hybnosti a speciálním pedagogem atd.).

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika předškolního věku - učitelství pro mateřské školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika předškolního věku - učitelství pro mateřské školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní