Cílem předmětu je zaměřit se na vnímání odlišnosti, jinakosti jako společenského vztahu, který otevírá možnosti pro reflexi. Především se zaměříme na možnosti podpory žáků s OMJ v podmínkách školy, metody a formy práce s těmito dětmi. Výukové teze: Terminologické vymezení ? multikulturní, interkulturní, kulturně standardní a transkulturní přístup. Interkulturní kompetence a prohlubování interkulturní senzitivity. Kultura a kulturní identita, vnímání odlišností, jinakostí. Pojetí a vznik předsudků a stereotypů. Interkukulturní senzitivita a adaptabilita, empatie, interpersonální vztahy. Komunikace a percepce, řešení konfliktů, schopnost kooperace. Problematika uprchlictví, migranti v ČR, děti cizinců v české škole. Žák s OMJ a jeho vzdělávací potřeby. Možnosti podpory žáků s OMJ ve škole. Metody a formy práce s žáky s OMJ v podmínkách školy I. Metody a formy práce s žáky s OMJ v podmínkách školy II. Programy pro podporu dětí s OMJ (kognitivní, sociální a emocionální rozvoj). Povinná literatura: ČENĚK, J.; SMOLÍK, J.; VYKOUKALOVÁ, Z. Interkulturní psychologie. Praha : Grada, 2016. ISBN 978-80-247- 5414-7. FEUERSTEIN, R.; FEUERSTEIN, R.S.; FALIK, L.; YAACOV, R. Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2400-6. KOLÁŘOVÁ, K. (ed.) Jinakost-postižení-kritika. Společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu. Praha. Slon, 2012. ISBN 978-80-7419-050-6. LECHTA, V. (ed.) Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5. Doporučená literatura: SMITH, J. T. Early Childhood Development: A Multicultural Perspective. Belmont, Wadsworth, Cengage Learning, 2013. ISBN 978-0-132-86859-4. STERNBERG, R. J.; GRIGORENKO, E. L. Dynamic Testing. The Nature and Measurement of Learning Potentional. Cambridge: Cambridge University Press, 2018. ISBN 978-0-521-77814-5. VYGOTSKY, L. S. Thought and Language. Cambridge: MIT Press, 1986
|