Cílem disciplíny je vhled do problematiky speciálněpedagogické disciplíny surdopedie, komparace získaných poznatků a jejich aplikace při řešení modelových situací, které jsou předpokladem pro práci s jedinci se sluchovým postižením. Obsahová stránka výuky umožňuje získat náležité předpoklady pro systematický rozvoj jazykové kompetence jedinců se sluchovým postižením. Zahrnuje přehled způsobů osvojování českého jazyka z hlediska jazykových rovin a věnuje pozornost psycholingvistickým a sociolingvistickým faktorům, které ovlivňují rozvoj komunikačních kompetencí jedinců se sluchovým postižením. Součástí výuky je osvojení a rozvoj specifických dorozumívacích dovedností nezbytných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým postižením. Výukové teze: ? orální koncepce v edukaci jedinců se sluchovým postižením ? jazyková politika v surdopedické intervenci u jedinců se sluchovým postižením ? psycholingvistické aspekty komunikace jedinců se sluchovým postižením ? základy výstavby komunikačního systému osob se sluchovým postižením ? charakteristické rysy mluvní produkce jedinců se sluchovým postižením ? specifika percepce psaného textu jedinci se sluchovým postižením Povinná literatura: CÍCHOVÁ HRONOVÁ, A., ZBOŘILOVÁ, R. (eds) Výuka českého jazyka pro žáky se sluchovým postižením. Čeština jako druhý jazyk. 1. část. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2018. DOUŠOVÁ, V.; KRATOCHVÍLOVÁ, K.; MOTEJZÍKOVÁ, J. Být neslyšící nemusí být problém - Jak postupovat při výchově dětí se sluchovým postižením: postřehy z psychologické poradny. Praha: Centrum pro dětský sluch Tamtam. 2014. EASTERBROOKS, S. R.; BEAL-ALVAREZ, J. Literacy instruction for students who are deaf and hard of hearing. Oxford: OUP. 2013. HORÁKOVÁ, R. Sluchové postiženi. Úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. HRICOVÁ, L. Analýza komunikačních kompetencí žáků a učitelů na základních školách pro žáky se sluchovým postižením v České republice a v Německu. Brno: Masarykova univerzita, 2011. Kol. autorů. Chci se s tebou domluvit. Raná komunikace s dětmi se sluchovým a kombinovaným postižením se zaměřením na český znakový jazyk a mluvenou řeč doprovázenou znaky (DVD). Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 2013. KUČERA, P.; LANGER, J. Komunikace s osobami se sluchovým postižením. In LUDÍKOVÁ a kol: Specifika komunikace s osobami se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2012. LANGER, J. Úvod do pedagogiky osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. LANGER, J. Komunikace osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. LANGER, J.; SOURALOVÁ, E. Výchova a vzdělávání osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. MACUROVÁ, A. Psaná čeština českých neslyšících. In: Oldřich Uličný a kol., Preliminária k Moderní mluvnici češtiny. Olomouc: Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 2015, s. 161?173. POTMĚŠIL, M. a kol. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ŠORMOVÁ, K., HUDÁKOVÁ, A. a kol. Čeština jako druhý jazyk. Metodická perspektiva. Praha: FF UK, 2019. Dostupné na www: https://books.ff.cuni.cz/cestina-jako-druhy-jazyk/.
|