Course: Special Education Diagnostics 2

« Back
Course title Special Education Diagnostics 2
Course code USS/KNSD2
Organizational form of instruction Lecture + Exercise
Level of course Master
Year of study 1
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Valenta Milan, prof. PaedDr. Ph.D.
  • Jurkovičová Petra, Mgr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
Diagnostic procedures in PPP (diagnosis of school readiness) Diagnostic procedures in PPP (SPU, differential diagnosis) Diagnostic procedures in PPP (behavioral problems, giftedness and extraordinary giftedness, weakening of cognitive performance, OMJ, social specifics) Diagnostic procedures in SPC (NCS, physical disability, mental disability, impaired cognitive performance, ASD or other mental illnesses, hearing impairment, visual impairment) area, forms and procedures of diagnosis, available diagnostic tools. Diagnosis of relationships in the classroom Required reading: BASLEROVÁ, P. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - část II. (Diagnostické domény pro žáky se zrakovým postižením). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3051-5. BLAŽKOVÁ, R. Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. MUNI Press, 2017. . POTMĚŠIL, M. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - část II. (Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3053-9. VALENTA, M. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - část II. (Diagnostické domény pro žáky s mentálním postižením). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3055-3. VRBOVÁ, R. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - část II. (Diagnostické domény pro žáky s narušenou komunikační schopností). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3056-0. VÁGNEROVÁ, M. Vývoj pozornosti a exekutivních funkcí. Praha: Raabe. 2020 ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení a specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha: Portál, 2015. Doporučená literatura: ČADILOVÁ, V., THOROVÁ, K., ŽAMPACHOVÁ, Z. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - část II. (Diagnostické domény pro žáky s poruchami autistického spektra). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3054-6.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special education - counseling (NA23) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special education - counseling (NA24) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer