Předmět: Speciálněpedagogická diagnostika 1

« Zpět
Název předmětu Speciálněpedagogická diagnostika 1
Kód předmětu USS/KNSD1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Valenta Milan, prof. PaedDr. Ph.D.
  • Svoboda Pavel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem disciplíny je seznámit studenty s teoretickými základy a obecnou metodologií speciální diagnostiky, se základním vymezením předmětu a pojmů, s diagnostickou terminologií v širším slova smyslu jakožto východiskem pro speciálněpedagogickou diagnostiku dětí žáků a studentů se specifickými potřebami. Obsahem předmětu bude rovněž seznámení s konkrétními postupy, metodami a testy, které jsou v rámci komplexní speciálněpedagogické diagnostiky v dnešní době využívány s ohledem na věk a specifika klientů, rovněž s ohledem na zařízení, ve kterém se diagnostika provádí. Cílem předmětu je naučit studenty využívat diagnostický proces a závěry diagnostiky při stanovování podpůrných opatření v rámci podpory inkluzivního vzdělávání. Výukové teze: - Vymezení jednotlivých druhů diagnostiky a terminologie. - Statické a dynamické diagnostické přístupy. - Diagnostika dílčích funkcí a její význam pro stanovení podpůrných opatření. - Klinické metody ve speciálněpedagogické diagnostice. - Testové metody ve speciálněpedagogické diagnostice. - Diagnostické interview s rodičem, ZZ dítěte. - Diagnostická hodnota dětské kresby z pohledu speciálního pedagoga a z pohledu psychologa. - Herní aktivity ve speciálněpedagogické diagnostice a rozbor produktů činnosti. Povinná literatura: 1. Bednářová, J. Šmardová, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, 2011. 2. Bednářová, J., Šmardová, V. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe, 2017. 3. Haywood, H. C.; Lidz, C. Dynamic Assessment in Practic. 2006. Cambrige Univesity Press. 4. Kovalčíková, I. a kol. Diagnostika a stimulácia kognitívnych a exekutívnych funkcií žiaka v mladšom školskom veku. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej Univerzity, 2015. Doporučená literatura 5. Mlčáková, R. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada, 2009. 6. Seidlová Málková G., Smolík, F. Diagnostika jazykového vývoje. Praha: Grada, 2015. 7. Vágnerová, M. Vývoj pozornosti a exekutivních funkcí. Praha: Raabe. 2020. 8. Vágnerová, M., Krejčířová D., Svoboda, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících.Praha: Portál, 2015.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní