Cílem předmětu je zprostředkování praktických poznatků v oblasti intervence a terapie specifických (vývojových ) poruch učení se zaměřením poradenskou činnost speciálních pedagogů, včetně možností jejich konkrétního uplatnění v rámci poradenských aktivit v rámci osob se specifickými (vývojovými) poruchami učení osob. Výukové teze: Obecné intervenční přístupy u osob se specifickými (vývojovými) poruchami učení s využitím kompenzačních strategií, didaktických, terapeutických, technických i netechnických pomůcek ? obecné i specifické předmětové intervenční postupy (např. cizí jazyky a S(V)PU). Adaptace edukačního prostředí a podpůrné prostředky, opatření pro zabezpečení adekvátního vzdělávání osob se specifickými (vývojovými) poruchami učení v ČR a v zahraničí. Vazba komplexní intervence u osob s S(V)PU na národní i regionální strategie (MAP, KAP apod.). Principy, metody a prostředky hodnocení žáků a studentů s S(V)PU, specifika, výhody a nevýhody slovního hodnocení, jeho limity. Podpůrná opatření. Intervenční přístupy u osob s vývojovou poruchy čtení ve speciálněpedagogické poradenské praxi. Konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence, profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence (s logopedy, klinickými logopedy, klinickými a školskými psychology, sociálními pracovníky, primárními pedagogy a předškolními pedagogy, dalšími pedagogickými i nepedagogickými pracovníky, ergoteraputy, sociálními pedagogy). Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Méně tradiční, zahraniční a alternativní přístupy a metody v terapii S(V)PU ? Feurnstein, Elkonin, kognitivní trénink a neurokognitivní terapie, neurovývojová stimulace, koncepty terapií zaměřených senzorickou integraci a další. Evidence-based přístupy. Intervenční přístupy u osob s vývojovou poruchy psaní (písemného vyjadřování) a pravopisu ve speciálněpedagogické poradenské praxi. Konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence, profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence (s logopedy, klinickými logopedy, klinickými a školskými psychology, sociálními pracovníky, primárními pedagogy a předškolními pedagogy, dalšími pedagogickými i nepedagogickými pracovníky. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Intervenční přístupy u osob s vývojovou poruchy kalkulie ve speciálněpedagogické poradenské praxi. Konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence, profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence (s logopedy, klinickými logopedy, klinickými a školskými psychology, sociálními pracovníky, primárními pedagogy a předškolními pedagogy, dalšími pedagogickými i nepedagogickými pracovníky. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Intervenční přístupy u osob s vývojovou koordinační poruchou a vývojovou dyspraxií ve speciálněpedagogické poradenské praxi. konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence, profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence (s logopedy, klinickými logopedy, klinickými a školskými psychology, sociálními pracovníky, primárními pedagogy a předškolními pedagogy, dalšími pedagogickými i nepedagogickými pracovníky. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe.
|