Výukové teze: -Obecné intervenční přístupy u osob s SVPU s využitím kompenzačních strategií, didaktických, terapeutických, technických i netechnických pomůcek - obecné i specifické předmětové intervenční postupy (např. cizí jazyky a S(V)PU). Adaptace edukačního prostředí a podpůrné prostředky, opatření pro zabezpečení adekvátního vzdělávání osob se SVPU v ČR a v zahraničí. Vazba komplexní intervence u osob s S(V)PU na národní i regionální strategie (MAP, KAP apod.). Principy, metody a prostředky hodnocení žáků a studentů s S(V)PU, specifika, výhody a nevýhody slovního hodnocení, jeho limity. Podpůrná opatření. - Intervenční přístupy u osob s vývojovou poruchy čtení ve speciálněpedagogické poradenské praxi. Konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence, profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence (s logopedy, klinickými logopedy, klinickými a školskými psychology, sociálními pracovníky, primárními pedagogy a předškolními pedagogy, dalšími pedagogickými i nepedagogickými pracovníky, ergoteraputy, sociálními pedagogy). Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Méně tradiční, zahraniční a alternativní přístupy a metody v terapii S(V)PU - Feurnstein, Elkonin, kognitivní trénink a neurokognitivní terapie, NVS, koncepty terapií zaměřených SI a další. EBP přístupy.- Intervenční přístupy u osob s vývojovou poruchy psaní (písemného vyjadřování) a pravopisu ve SPP poradenské praxi. Konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence, profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence (s logopedy, klinickými logopedy, klinickými a školskými psychology, sociálními pracovníky, primárními pedagogy a předškolními pedagogy, dalšími pedagogickými i nepedagogickými pracovníky. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. - Intervenční přístupy u osob s vývojovou poruchy kalkulie ve SPP poradenské praxi. Konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence, profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence (s logopedy, klinickými logopedy, klinickými a školskými psychology, sociálními pracovníky, primárními pedagogy a předškolními pedagogy, dalšími pedagogickými i nepedagogickými pracovníky. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. - Intervenční přístupy u osob s vývojovou koordinační poruchou a vývojovou dyspraxií ve SPP poradenské praxi. konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence, profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence (s logopedy, klinickými logopedy, klinickými a školskými psychology, sociálními pracovníky, primárními pedagogy a předškolními pedagogy, dalšími pedagogickými i nepedagogickými pracovníky. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. - Pozice speciálního pedagoga ve školském poradenském zařízení ve vztahu k S(V)PU - konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence, profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence (s logopedy, klinickými logopedy, klinickými a školskými psychology, sociálními pracovníky, primárními pedagogy a PŠK ped., dalšími ped. i neped. pracovníky. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Prevence šikany a sociálně-patologických jevů u osob s S(V)PU (nejenom) v edukačním prostředí. -Didaktický a intervenční materiál pro intervenci v rámci S(V)PU, technické pomůcky a přístroje, multimediální technika, využití moderních prostředků sociální komunikace a S(V)PU, multimediální a online intervenčně zaměřené aplikace pro práci s osobami s S(V)PU, prevence kyberšikany u osob s S(V)PU, digitální gramotnost u osob s S(V)PU. Využití (klady i rizika) multimédií, sociálních sítí a kyberprostoru v intervenci S(V)PU. Telepractice (distančně realizovaná intervence) v kontextu poradenské práce u osob s S(V)PU. - Volnočasové a neziskové aktivity. Kreativita a umělecká tvorba osob s S(V)PU Práce s rodinou a sourozenci , sdílení zkušeností a komunikace, role speciálního pedagoga
|
Cílem předmětu je zprostředkování praktických poznatků v oblasti intervence a terapie specifických (vývojových ) poruch učení se zaměřením poradenskou činnost speciálních pedagogů, včetně možností jejich konkrétního uplatnění v rámci poradenských aktivit v rámci osob se specifickými (vývojovými) poruchami učení osob. Výukové teze: Obecné intervenční přístupy u osob se specifickými (vývojovými) poruchami učení s využitím kompenzačních strategií, didaktických, terapeutických, technických i netechnických pomůcek ? obecné i specifické předmětové intervenční postupy (např. cizí jazyky a S(V)PU). Adaptace edukačního prostředí a podpůrné prostředky, opatření pro zabezpečení adekvátního vzdělávání osob se specifickými (vývojovými) poruchami učení v ČR a v zahraničí. Vazba komplexní intervence u osob s S(V)PU na národní i regionální strategie (MAP, KAP apod.). Principy, metody a prostředky hodnocení žáků a studentů s S(V)PU, specifika, výhody a nevýhody slovního hodnocení, jeho limity. Podpůrná opatření. Intervenční přístupy u osob s vývojovou poruchy čtení ve speciálněpedagogické poradenské praxi. Konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence, profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence (s logopedy, klinickými logopedy, klinickými a školskými psychology, sociálními pracovníky, primárními pedagogy a předškolními pedagogy, dalšími pedagogickými i nepedagogickými pracovníky, ergoteraputy, sociálními pedagogy). Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Méně tradiční, zahraniční a alternativní přístupy a metody v terapii S(V)PU ? Feurnstein, Elkonin, kognitivní trénink a neurokognitivní terapie, neurovývojová stimulace, koncepty terapií zaměřených senzorickou integraci a další. Evidence-based přístupy. Intervenční přístupy u osob s vývojovou poruchy psaní (písemného vyjadřování) a pravopisu ve speciálněpedagogické poradenské praxi. Konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence, profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence (s logopedy, klinickými logopedy, klinickými a školskými psychology, sociálními pracovníky, primárními pedagogy a předškolními pedagogy, dalšími pedagogickými i nepedagogickými pracovníky. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Intervenční přístupy u osob s vývojovou poruchy kalkulie ve speciálněpedagogické poradenské praxi. Konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence, profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence (s logopedy, klinickými logopedy, klinickými a školskými psychology, sociálními pracovníky, primárními pedagogy a předškolními pedagogy, dalšími pedagogickými i nepedagogickými pracovníky. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Intervenční přístupy u osob s vývojovou koordinační poruchou a vývojovou dyspraxií ve speciálněpedagogické poradenské praxi. konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence, profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence (s logopedy, klinickými logopedy, klinickými a školskými psychology, sociálními pracovníky, primárními pedagogy a předškolními pedagogy, dalšími pedagogickými i nepedagogickými pracovníky. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe.
|