Výukové teze: - Koncept specifických (vývojových) poruch učení v ČR a zahraničí a jeho vztah k profesi speciálního pedagoga v poradenském systému. Profesní i odborné organizace se zaměřením na S(V)PU v ČR i zahraničí. Základní legislativní vymezení. - Klasifikace a kategorizace specifických (vývojových) poruch učení a jejich dopad do speciálněpedagogického poradenství - specifika diagnostických kategorií dle školského, klinického a sociální resortu - MKN 11. revize a MKF WHO a DSM V. Terminologie dle kategorizace a stratifikace podpůrných opatření v resortu školství. Vztah gramotnosti, intelektu a S(V)PU. - Etiologie specifických (vývojových) poruch učení a dopad příčin na symptomatologii v kontextu vzdělávacího procesu, vztah k vývojovým jazykových poruchám, poruchám pozornosti a aktivity, poruchám chování a nálad a vývojové koordinační motorické poruše (vývojové dyspraxii). Jazykově podmíněné S(V)PU a neverbální poruchy učení. Genetické vazby a jejich dopad na vznik S(V)PU. Dílčí oslabení výkonu, vývojová porucha intelektu a S(V)PU. PAS a S(V)PU. Poruchy senzorické integrace a S(V)PU. - Primární a sekundární obecná symptomatologie specifických (vývojových) poruch učení v dětství, dospívání a dospělosti - problematika komunikačních a interakčních obtíží vyplývajících z příbuznosti vývojových poruch učení a chování s poruchami verbální i neverbální komunikace, poruch pozornosti a aktivity. Dopady symptomů na vzdělávací proces, sociální komunikaci a vztahy. - Symptomy specifických (vývojových) poruch čtení. Dyslexie, hyperlexie. Věková specifika symptomů-variabilita a transfer symptomů. - Symptomy specifických (vývojových) poruch psaní a pravopisu. Dysgrafie, ortografie. Věková specifika symptomů - variabilita a transfer symptomů. - Symptomy specifických (vývojových) poruch aritmetických schopností (kalkulie). Věková specifika symptomů-variabilita a transfer symptomů. - Symptomy specifické (vývojové) vývojové koordinační poruchy. DCD a vývojová dyspraxie. Věková specifika symptomů - variabilita a transfer symptomů. - Vztah specifických (vývojových) poruch učení a aktuálních trendů inkluzivního a multikulturního vzdělávání v ČR i v zahraničí. Transformace obtíží vyplývajících z aktuálně podmíněných specifik multilingvismu a multikulturalismu -zásady aplikace multikulturního přístupu v edukaci studentů se specifickými (vývojovými) poruchami učení u jedinců z odlišného kulturně-jazykového zázemí v poradenském speciálněpedagogickém procesu. - Kognitivní specifika u osob s S(V)PU. Osoby s mimořádným nadáním a talentem a S(V)PU - dvojí výjimečnost, specifika kognitivních procesů, kreativity, umělecké a jiné tvůrčí činnosti osob s S(V)PU - dopady na diagnostiku a intervenci S(V)PU v práci speciálního pedagoga - poradenského pracovníka. Vliv sociálního prostředí na vývoj kognitivních a emocionálních procesů u osob s S(V)PU, problematika funkční negramotnosti u osob s S(V)PU. - Získané poruchy lexie, grafie, ortografie a kalkulie u starších dětí, dospívajících a dospělých. Důsledky získaných poruch učení na oblast emotivity, chování, pragmatiky komunikace a sociální interakce v kontextu speciálněpedagogické práce poradenského pracovníka. - Jiné či atypické projevy vývojových poruch učení - poruchy kreslení, muzie a další typy vývojových poruch učení v kontextu změn přístupů k posuzování školního výkonu a mimoškolní realizaci žáků a studentů s S(V)PU.
|
Cílem předmětu je zprostředkování praktických poznatků v oblasti kategorizace, etiologie a symptomů specifických (vývojových) poruch učení se zaměřením poradenskou činnost speciálních pedagogů, včetně možností jejich konkrétního uplatnění v rámci poradenských aktivit v rámci osob se specifickými (vývojovými) poruchami učení. Povinná literatura: BABTIE, P., EMERSON, J. Dítě s dyskalkulií ve škole. Přeložil Marie TĚTHALOVÁ. Praha: Portál, 2018, 149 s. ISBN 978-80-262-1304-8. HUTYROVÁ, M., ed. a RŮŽIČKOVÁ, V., ed. Koheze speciální pedagogiky v současnosti: IV. Olomoucké speciálněpedagogické dny: sborník příspěvků z konference: XVII. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami: IV. konference mladých vědeckých pracovníků: téma konference: koheze speciální pedagogiky v současnosti. 1. vydání. Olomouc: vydala a vytiskla Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. 300 stran. Sborníky. ISBN 978-80-244-5256-2. JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu specifických poruch učení a chování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020, 227 s. ISBN 978-80-244-5714-7. KREJČOVÁ, L., BODNÁROVÁ, Z. A KOL. Specifické poruchy učení. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0600-0 KREJČOVÁ, L. Dyslexie: psychologické souvislosti. Vydání 1. Praha: Grada, 2019. 248 stran. Psyché. ISBN 978-80-247-3950-2. MATĚJČEK, Z. Dyslexie: specifické poruchy čtení (2. uprav. a rozšíř. vyd.). H&H, 2004. ISBN 8085467569 MATĚJČEK, Z., VÁGNEROVÁ, M. Sociální aspekty dyslexie. Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1173-2 MKN-10: mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů: desátá revize: obsahová aktualizace k 1.1.2018. Praha: Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, 2017-2018. 3 svazky. ISBN 978-80-7472-168-7. SLOVÁK, D., ed. et al. MKN-10: mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů: desátá revize: obsahová aktualizace k 1.1.2018. Tabelární část. Praha: Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, 2018. 877 stran. ISBN 978-80-7472-168-7. ŠVESTKOVÁ, O., PFEIFFER, J. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví: MKF: výukový materiál. První vydání. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2009. 63 stran. VALENTA, M. a kol. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Vydání 1. Praha: Grada, 2020. 218 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0621-9. VITÁSKOVÁ, K. a kol. Vybrané otázky logopedického výzkumu ve vývojovém náhledu: výzkum poruch verbální a neverbální komunikace, hlasu, řeči a orofaciálních funkcí v kontextu moderní logopedické diagnostiky a terapie. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. 195 stran. ISBN 978-80-244-5882-3. ZELINKOVÁ, O. Dyslexie v předškolním věku? 2. vyd. Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0194-6 ZELINKOVÁ, O. Dyspraxie: vývojová porucha pohybové koordinace [online]. [Zlín]: [Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně], [2018] [cit. 2022-09-10]. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. 263 s. ISBN 978-80-262-0875-4.
|