Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty s problematikou a specifikou nadaného žáka. V rámci výuky budou studenti vedeni k osvojení dovedností identifikace nadaného a mimořádně nadaného žáka a k dovednosti nastavit taková podpůrná opatření, která umožní vyučujícím pedagogům efektivní vzdělávání žáků s nadáním a mimořádným nadáním. Přehled zásadních témat: Legislativa týkající se vzdělávání žáků s nadáním a mimořádným nadáním Identifikace nadání Identifikace mimořádného nadání Diagnostika nadání Diagnostika mimořádného nadání Osobnostní zvláštnosti žáků s nadáním a mimořádným nadáním Podpůrná opatření ve vzdělávání žáků s nadáním Podpůrná opatření ve vzdělávání žáků s mimořádným nadáním Problematika tzv. dvojí výjimečnosti Organizace participující na podpoře žáků s nadáním a mimořádným nadáním ? mezioborová spolupráce Povinná literatura: LÁZNIBATOVÁ, J. Nadané dieťa - jeho vývin, vzdělávanie a podporovanie. Bratislava: Iris, 2001. MONKS, F.J., YPENBURG, I. H. Nadané dítě. Praha: Grada, 2002. HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní. Praha: UK, 2005. KOVÁŘOVÁ, R. Nadaný žák v kontextu doby. Vyd. 1.. Ostrava: PdF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-394-1. HÜTHER, G. HAUSER, U. Každé dítě má talent: jak rozvíjet vrozené nadání. Přeložil Eva ŠPAČKOVÁ. Praha: Euromedia, 2017. Esence. ISBN 978-80-7549-325-5. Doporučená literatura: BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. Katalog podpůrných opatření: obecná část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8. HUBATKA, M. Podpora nadání ve školách: trochu jiný pohled na různé modely a formy podpory nadání na českých školách : příručka pro pedagogy i rodiče. Praha: Verlag Dashöfer, [2020]. ISBN 978-80-7635-011-3. Tvořivost jako součást nadání: metody, výzkumy, koncepce a projekty k rozvoji tvořivého myšlení a podpoře nadaní = Creativity as Part of Giftedness : methods, researches, conceptions and projects for the development of creative thinking and talent support. Přeložil Milan POHL. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2016. ISBN 978-80-86956-97-8.
|