Předmět: Diagnostika a poradenství u žáků se specifickými poruchami učení

« Zpět
Název předmětu Diagnostika a poradenství u žáků se specifickými poruchami učení
Kód předmětu USS/KNDPS
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hutyrová Miluše, Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Jurkovičová Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na identifikaci příčin SVPU (zdravotních i nezdravotních), které se promítají do školní neúspěšnosti a jsou tak důvodem k nastavení podpůrných opatření. Tyto příčiny identifikují v míře 1. stupně PO vyučující i poradenští pracovníci školy (ŠPP) a zejména pak poradenští pracovníci ŠPZ (PPP). Studenti budou po absolvování předmětu schopni definovat základní diagnostické nástroje aplikované při diagnostice SPU a popsat nejčastěji využívané intervenční (reedukační a kompenzační) mechanismy, které jsou součástí strategií vzdělávání těchto skupin žáků. Obsahem výuky budou následující témata: - Diagnostika SVPU v České republice. Význam diagnostiky SVPU z legislativního hlediska. Základní vymezení kompetencí v oblasti diagnostiky SVPU v České republice (poradenská síť). Diagnostické materiály, jejich dostupnost a spolehlivost. Pozitiva a negativa komplexního charakteru diagnostiky SVPU. Charakteristika základních diagnostických materiálů. - Struktura diagnostiky a diferenciální diagnostika v oblasti specifické vývojové poruchy čtení. Základní diagnostické techniky a pomůcky. - Přehled základních intervenčních postupů v rámci korekce specifických vývojových poruch čtení. Základní intervenční pomůcky pro intervenci. - Přehled základní diagnostických postupů a diferenciální diagnostiky v oblasti specifické vývojové poruchy počítání. Základní diagnostické pomůcky. - Základní intervenční postupy v oblasti korekce specifické vývojové poruchy čtení. Základní pomůcky a materiály pro korekci dyskalkulií. - Diagnostika v oblasti specifické vývojové poruchy psaní a pravopisu. Základní pomůcky pro diagnostiku. - Základní intervenční postupy při korekci specifické vývojové poruchy psaní a pravopisu. Specifika hodnocení. - Možnosti diagnostiky a specifické postupy v oblasti dyspinxie, dyspraxie a dysmuzie. - Základní oblasti metodiky ovlivňování dílčích funkcí v souvislosti se specifickými vývojovými poruchami učení. - Legislativní rámec v oblasti organizace péče o osoby se specifickými vývojovými poruchami učení v resortu školství, specifika integrace osob se specifickými vývojovými poruchami učení, individuální vzdělávací plán. Základní literatura: JOŠT, J. Čtení a dyslexie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3030-1. KREJČOVÁ, L. Dyslexie: Psychologické souvislosti. Grada, 2019, 1 online zdroj (248 stran). ISBN. ŽÁČKOVÁ. H. Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita Zápory i klady ADHD v dospělosti. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0204-4. SMEČKOVÁ, G. Specifické poruchy školních dovedností - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3718-7. Katalogy podpůrných opatření. Dostupné z: http://katalogpo.upol.cz/ Doporučená literatura: VITÁSKOVÁ, K. Specifické poruchy učení pro výchovné pracovníky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1216-0. POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha: Portál, 2003.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní