Předmět je zaměřen na identifikaci příčin SVPU (zdravotních i nezdravotních), které se promítají do školní neúspěšnosti a jsou tak důvodem k nastavení podpůrných opatření. Tyto příčiny identifikují v míře 1. stupně PO vyučující i poradenští pracovníci školy (ŠPP) a zejména pak poradenští pracovníci ŠPZ (PPP). Studenti budou po absolvování předmětu schopni definovat základní diagnostické nástroje aplikované při diagnostice SPU a popsat nejčastěji využívané intervenční (reedukační a kompenzační) mechanismy, které jsou součástí strategií vzdělávání těchto skupin žáků. Obsahem výuky budou následující témata: - Diagnostika SVPU v České republice. Význam diagnostiky SVPU z legislativního hlediska. Základní vymezení kompetencí v oblasti diagnostiky SVPU v České republice (poradenská síť). Diagnostické materiály, jejich dostupnost a spolehlivost. Pozitiva a negativa komplexního charakteru diagnostiky SVPU. Charakteristika základních diagnostických materiálů. - Struktura diagnostiky a diferenciální diagnostika v oblasti specifické vývojové poruchy čtení. Základní diagnostické techniky a pomůcky. - Přehled základních intervenčních postupů v rámci korekce specifických vývojových poruch čtení. Základní intervenční pomůcky pro intervenci. - Přehled základní diagnostických postupů a diferenciální diagnostiky v oblasti specifické vývojové poruchy počítání. Základní diagnostické pomůcky. - Základní intervenční postupy v oblasti korekce specifické vývojové poruchy čtení. Základní pomůcky a materiály pro korekci dyskalkulií. - Diagnostika v oblasti specifické vývojové poruchy psaní a pravopisu. Základní pomůcky pro diagnostiku. - Základní intervenční postupy při korekci specifické vývojové poruchy psaní a pravopisu. Specifika hodnocení. - Možnosti diagnostiky a specifické postupy v oblasti dyspinxie, dyspraxie a dysmuzie. - Základní oblasti metodiky ovlivňování dílčích funkcí v souvislosti se specifickými vývojovými poruchami učení. - Legislativní rámec v oblasti organizace péče o osoby se specifickými vývojovými poruchami učení v resortu školství, specifika integrace osob se specifickými vývojovými poruchami učení, individuální vzdělávací plán. Základní literatura: JOŠT, J. Čtení a dyslexie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3030-1. KREJČOVÁ, L. Dyslexie: Psychologické souvislosti. Grada, 2019, 1 online zdroj (248 stran). ISBN. ŽÁČKOVÁ. H. Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita Zápory i klady ADHD v dospělosti. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0204-4. SMEČKOVÁ, G. Specifické poruchy školních dovedností - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3718-7. Katalogy podpůrných opatření. Dostupné z: http://katalogpo.upol.cz/ Doporučená literatura: VITÁSKOVÁ, K. Specifické poruchy učení pro výchovné pracovníky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1216-0. POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha: Portál, 2003.
|