Předmět: Diagnostika a poradenství u žáků s mentálním postižením

« Zpět
Název předmětu Diagnostika a poradenství u žáků s mentálním postižením
Kód předmětu USS/KNDPM
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Valenta Milan, prof. PaedDr. Ph.D.
  • Muchová Jiřina, Mgr.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na identifikaci příčin vedoucích k oslabení kognitivního výkonu a k mentálnímu postižení, které se promítají do školní neúspěšnosti a jsou tak důvodem k nastavení podpůrných opatření. Příčiny školní neúspěšnosti s potřebou PO 1. stupně identifikují vyučující a školní poradenští specialisté (speciální pedagogové, u žáků s potřebou PO ve 2.-5. stupni diagnostiku zaštiťují poradenští pracovníci i ŠPZ (PPP a SPC pro žáky s MP). Studenti budou po absolvování předmětu schopni definovat základní diagnostické nástroje aplikované při diagnostice dopadů oslabení kognitivního výkonu a mentálního postižení do vzdělávání, popsat nejčastěji využívané intervenční (reedukační a kompenzační) mechanismy, které jsou součástí strategií vzdělávání těchto skupin žáků. Obsahem výuky budou následující témata: - Legislativní rámec v oblasti organizace péče o osoby s OKV a MP v resortu školství. - Podrobná charakteristika znevýhodnění včetně specifických zvláštností osob s MP. - Dopady oslabení kognitivního výkonu a mentálního postižení do vzdělávání, včetně aplikace jednotlivých oblastí PO relevantních pro tuto cílovou skupinu. - Diagnostika MP v České republice (s využitím diagnostických manuálů MKN, MKF a DSM) s důrazem na historické konotace diagnostiky LMP, které zásadně ovlivnily vzdělávací možnosti žáků s LMP. - Vzdělávací systém pro žáky s MP - se zamřením na předškolní, základní i střední vzdělávání. - Poradenský systém pro žáky a dospělé s MP (včetně poradenství realizovaného pro tuto cílovou skupinu v sociálních službách) - Základní vymezení kompetencí speciálního pedagoga v oblasti diagnostiky OKV a MP v České republice. - Diagnostické materiály, jejich dostupnost a spolehlivost. Pozitiva a negativa komplexního charakteru diagnostiky MP. - Charakteristika základních diagnostických materiálů. - Struktura diagnostiky a diferenciální diagnostika v oblasti OKV a MP. Základní diagnostické techniky a pomůcky. - Přehled základních intervenčních postupů v rámci podpory žáků s LMP, StTMP a TMP. - Charakteristika vícečetného postižení (ve spojení s MP). - Mezioborová spolupráce v oblasti péče o osoby s MP. Povinná literatura: VALENTA, M, MÜLLER, O., VÍTKOVÁ, M. et al. Psychopedie. Šesté aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Parta, 2021. ISBN 978-80-7320-290-3. MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, M. Katalog podpůrných opatření: metodika aplikace podpůrných opatření v předškolním vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5716-1. VALENTA, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5715-4.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní