Předmět: Diagnostika a poradenství u žáků s poruchami autistického spektra

« Zpět
Název předmětu Diagnostika a poradenství u žáků s poruchami autistického spektra
Kód předmětu USS/KNDPA
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žampachová Zuzana, Mgr.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Pastieriková Lucia, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Cílem předmětu je podat studentům v ucelené formě základní přehled o možnostech diagnostiky a poradenství jedinců s poruchou autistického spektra napříč resorty. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: orientovat se v terminologii vázané na diagnostiku a poradenství; orientovat se v základních diagnostických nástrojích určených k diagnostice osob s PAS; orientovat se v aktuálním poradenském systému (poradenských zařízeních a službách) určenému osobám s PAS a jejich rodinách; nastavit základní poradenskou nabídku služeb pro jedince s PAS nebo rodiny s dětmi s PAS. Výukové teze: Prevalence a význam včasné diagnostiky osob s PAS (v ČR a zahraničí). Specifika diagnostického procesu u jedinců s PAS. Screening a screeningové metody. Diagnostické nástroje (dotazníky, testy, observační metody). Posuzování míry SVP u jedinců s PAS (diagnostické domény u jedinců s PAS) Význam poradenských služeb u jedinců s PAS. Poradenství v resortu MŠMT ČR. Poradenství v resortu MPSV ČR. Poradenství v resortu MZ ČR. Povinná literatura: BREJLOVÁ, D., PTÁČEK, R., SOUKUPOVÁ, T. Příručka ADOS-2 Diagnostika a hodnocení poruchy autistického spektra, Praha: Hogrefe ? Testcentrum, 2014. ČADILOVÁ, V., THOROVÁ, K., ŽAMPACHOVÁ, Z. a kol. Katalog posuzování míry speciálně vzdělávacích potřeb, část II. (diagnostické domény pro žáky s poruchou autistického spektra). 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3054-6. DOW, D., DAY, T.N., KUTTA, T.J., et al. Screening for autism spectrum disorder in a naturalistic home setting using the systematic observation of red flags (SORF) at 18?24?months. Autism Research. 13(1), 122?133, 2020. ISSN 1939-3806. DRAPELA, V. J.; HRABAL, V. et al. Vybrané poradenské směry. 1. vyd. Praha: UK, 1995. DUDOVÁ, I., HRDLIČKA, M. Použití diagnostického interview ADI-R a observační metody ADOS v diagnostice autismu. Československá psychologie, 57/5, 2013. DUDOVÁ, I., BERANOVÁ, Š., HRDLIČKA, M., et al. Screeningový test autistického spektra (CAST). Překlad původní verze (Scott, J., et al, 2002). Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2017. FALKMER, T. et al. Diagnostic procedures in autism spectrum disorders: a systematic literature review. Eur Child Adolesc Psychiatry. 22(6), 329-40, 2013. PMID: 23322184. KAMP-BECKER, I. et al. Diagnostic accuracy of the ADOS and ADOS-2 in clinical practice. Eur Child Adolesc Psychiatry, 27, 1193?1207, 2018. KIM, S. H., THURM, A., SHUMWAY, S., LORD, C. Multisite Study of New Autism Diagnostic Interview-Revised (ADI-R) Algorithms for Toddlers and Young Preschoolers. Journal of Autism and Developmental Disorders, 43(7): 1527?1538, 2013. KREJČÍŘOVÁ, H. Diagnostika Aspergerova syndromu: ověřovací studie české verze ASSQ a ASAS. Praha. Rigorózní práce. Filozofická fakulta, katedra psychologie. 2006. Vedoucí práce J. Šturma. LEFORT-BESNARD, J. et al. Patterns of autism symptoms: hidden structure in the ADOS and ADI-R instruments. Translational Psychiatry, 10:257, 2020. LORD, C., HOLBROOK, A., DOW, D., BYRNE, K., GRZADZINSKI, R., STERRETT, K. TOOLAN, Ch. & KIM, S. H. Brief Observation of Symptoms of Autism (BOSA) _version 7-28-20 (2020). Unpublished paper. ŠPORCLOVÁ, V. Úprava, ověření, standardizace a vydání elektronické podoby screeningového dotazníku Dětské autistické chování (DACH). Praha. Disertační práce. Univerzita Karlova. Filozofická fakulta. Katedra psychologie, oddělení klinické psychologie. 2015. Vedoucí práce M. Niederlová.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní