Předmět: Poruchy autistického spektra 3

« Zpět
Název předmětu Poruchy autistického spektra 3
Kód předmětu USS/KNAS3
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kočí Sylva, Mgr.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Polínek Martin Dominik, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je zprostředkování praktických poznatků v oblasti intervence a terapie poruch autistického spektra se zaměřením poradenskou činnost speciálních pedagogů, včetně možností jejich konkrétního uplatnění v rámci poradenských aktivit v rámci osob s poruchami autistického spektra. Výukové teze: Obecné intervenční přístupy u osob s PAS s využitím kompenzačních strategií, didaktických, terapeutických, technických i netechnických pomůcek - obecné i specifické předmětové intervenční postupy. Adaptace edukačního prostředí a podpůrné prostředky, opatření pro zabezpečení adekvátního vzdělávání osob s PAS v ČR a v zahraničí. Vazba komplexní intervence u osob s PAS na národní i regionální strategie (MAP, KAP apod.). Principy, metody a prostředky hodnocení žáků a studentů s PAS, specifika, výhody a nevýhody slovního hodnocení, jeho limity. Podpůrná opatření. Specifické intervenční přístupy u osob s PAS ve speciálněpedagogické poradenské praxi. Konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence, profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence (s ergoterapeuty, logopedy, klinickými logopedy, klinickými a školskými psychology, sociálními pracovníky, primárními pedagogy a předškolními pedagogy, dalšími pedagogickými i nepedagogickými pracovníky). Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Inovativní a alternativní přístupy a metody v terapii PAS - ABA, kognitivní trénink a neurokognitivní terapie, neurovývojová stimulace, koncepty terapií zaměřených senzorickou integraci a další. Evidence-based přístupy. Specifika intervence a specifické terapie u osob s PAS a vývojovou poruchou intelektu z pohledu speciálního pedagoga - poradenského pracovníka. Konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence, profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Specifika intervence a specifické terapie u osob s PAS a narušenou komunikační schopnosti z pohledu speciálního pedagoga - poradenského pracovníka - neverbálně komunikující osoby s PAS, osoby s PAS a sekundární (symptomatickou) poruchou řeči apod. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Specifika intervence a specifické terapie u osob s PAS a mimořádným talentem a nadáním z pohledu speciálního pedagoga - poradenského pracovníka. Konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence, profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence. Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Povinná literatura: BAZALOVÁ, B. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017, 207 s. ISBN 978-80-262-1195-2. BITTMANN, J.. Žák s autismem v hodinách tělesné výchovy. Tělesná výchova a sport mládeže. 2019, 85(1), 43-48. ISSN 12107689. BITTMANNOVÁ, L., BITTMANN, J. Prevence a účinné řešení šikany: u žáků a studentů s Aspergerovým syndromem a vysoce funkčním autismem. Autor úvodu David ČÁP. Praha: Pasparta, [2016], 90 s. ISBN 978-80-88163-15-2. BONCI, B., CENTRA, R., COTTINI, L., VIVANTI, G. Autismus: jak pracovat s dětmi a dospívajícími s poruchami autistického spektra : komplexní manuál a rádce při realizaci inkluzivního vzdělávání pro pedagogy, terapeuty a rodiče. Přeložil Jana BÍLKOVÁ. [Praha]: Nakladatelství Logos, [2017], 160 s. ISBN 978-80-906707-1-6. CALDWELL, P., HORWOOD, J. Intenzivní interakce a senzorická integrace: u osob s PAS. Přeložil Petra DIESTLEROVÁ. Praha: Portál, 2022, 126 s. ISBN 978-80-262-1890-6. ČADILOVÁ, V., THOROVÁ, K., ŽAMPACHOVÁ, Z. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Část II., (Diagnostické domény pro žáky s poruchami autistického spektra). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 117 s. Ostatní. ISBN 978-80-244-3054-6.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní