|
Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky a semináře jsou zaměřeny na komplexní problematiku kombinovaného postižení u dětí, zahrnující charakteristiku a etiologii různých typů kombinovaných vad, teoretická východiska a diagnostické přístupy, legislativní rámec, možnosti speciálněpedagogické intervence a poradenství pro rodiny, úlohu pomáhajících profesí v mezioborové spolupráci, specifika komunikačních systémů a jejich kompenzace, základy výchovy a vzdělávání osob s kombinovaným postižením, úpravy vnitřních a vnějších podmínek prostředí a praktické aspekty speciálněpedagogické práce s touto cílovou skupinou.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s audiovizí
|
|
Výstupy z učení
|
Přednášky i semináře budou zaměřeny na problematiku speciálněpedagogické intervence u rodin s dětmi s kombinovaným postižením v předškolním věku a dále podle vybraných věkových kategorií dle studijního zaměření. 1. Postižení sluchu a zraku v kombinaci s dalšími postiženími. Charakteristika kombinovaného postižení. Etiologie. Syndromy. 2. Teorie kombinovaného postižení, syndrom 3. Diagnostické přístupy 4. Legislativní prostředí pro výchovnou práci s dětmi a klienty s kombinovaným postižením. 5. Pomáhající profese a jejich úloha. Syndrom vyhoření a úloha supervize. 6. Teoretická východiska k výchově a vzdělávání osob s KV. 7. Spolupráce SPPG, medicíny a sociální péče. 8. Narušený komunikační systém a některé příčiny a možnosti kompenzace. 9. Základy výchovy osob s kombinovaným postižením. 10. Vnitřní podmínky pro výchovu. Vnější podmínky a jejich možné úpravy. 11. Specifické rysy úpravy prostředí pro intervenci a poradenství u osob s KV ve speciální pedagogice. 12. Všeobecné základy speciální pedagogiky zabývající se kombinovanými vadami.
Studenti získají základní údaje o charakteristice a etiologii kombinovaného postižení, včetně sluchových, zrakových a dalších přidružených vad. Osvojí si teoretická východiska a diagnostické přístupy k dětem s kombinovaným postižením, včetně základní orientace v legislativním rámci pro práci s touto cílovou skupinou. Seznámí se s možnostmi speciálněpedagogické intervence a poradenství pro rodiny s dětmi s kombinovaným postižením v předškolním a školním věku a s úlohou pomáhajících profesí v mezioborové spolupráci. Naučí se rozpoznávat narušené komunikační systémy a možnosti jejich kompenzace, porozumí specifikům vnitřních a vnějších podmínek pro výchovu a vzdělávání těchto dětí a získají přehled o úpravách prostředí a podpůrných opatřeních ve speciálněpedagogické praxi.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Písemný test
Studijní výsledky (schopnost propojení teorie a praxe) budou ověřovány prostřednictvím plnění individuálně zadaných úkolů.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Kantor, J. Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením: výzkumy, teorie a jejich využití v edukaci a terapiích.
-
Ludíková, L. (2005). Kombinované vady.. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
POTMĚŠIL, M. in LUDÍKOVÁ L. a kol. (2005). Kombinované vady.. Olomouc:Vydavatelství UP.
-
VANČOVÁ, A. (2001). Edukácia viacnásobne postihnutých.. Bratislava :Sapientia.
-
VAŠEK, Š., VANČOVÁ, A., HATOS, G. at. al. (1999). Pedagogika viacnásobne postihnutých. Bratislava : Sapientia.
|