Předmět: Speciálněpedagogická propedeutika 1

« Zpět
Název předmětu Speciálněpedagogická propedeutika 1
Kód předmětu USS/KJSR1
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Jeřábková Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Uvedení do problematiky speciální pedagogiky. Hlavní témata: vymezení oboru speciální pedagogika, základní terminologie oboru, aktuální východiska oboru speciální pedagogika, systém podpory osob s postižením v rámci resortu zdravotnictví, sociálního resortu a resortu školství, rodina dítěte, žáka či studenta s postižením, znevýhodněním, socializace dítěte s postižením, dítě, žák a student se speciálními vzdělávacími potřebami - platná legislativa, školské poradenské služby - SPC, PPP, výchovný poradce, školní metodik prevence, úvod do speciálněpedagogické diagnostiky, dospělost a sénium osob s postižením či znevýhodněním, sociální služby pro osoby s postižením či znevýhodněním.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Uvedení do problematiky oboru speciální pedagogika. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • (2005). Vyhláška MŠMT č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.. Praha: MPSV.
  • (2004). Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).. Praha.
  • Chvátalová, H. (2012). Jak se žije dětem s postižením: problematika pěti typů zdravotního postižení. Praha: Portál.
  • Jeřábková,K. a kol. (2013). Úvod do speciální pedagogiky.. Olomouc.
  • MICHALÍK, J. (2000). Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP.
  • MULLER, O. a kol. (2004). Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole.. Olomouc: UP.
  • Novosad, L. (2009). Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál.
  • Vágnerová M. (2004). Psychologie handicapu. Praha Karolinum.
  • Valenta, M. a kol. (2014). Přehled speciální pedagogiky.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní