Vyučující
|
-
Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Jeřábková Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Uvedení do problematiky speciální pedagogiky. Hlavní témata: vymezení oboru speciální pedagogika, základní terminologie oboru, aktuální východiska oboru speciální pedagogika, systém podpory osob s postižením v rámci resortu zdravotnictví, sociálního resortu a resortu školství, rodina dítěte, žáka či studenta s postižením, znevýhodněním, socializace dítěte s postižením, dítě, žák a student se speciálními vzdělávacími potřebami - platná legislativa, školské poradenské služby - SPC, PPP, výchovný poradce, školní metodik prevence, úvod do speciálněpedagogické diagnostiky, dospělost a sénium osob s postižením či znevýhodněním, sociální služby pro osoby s postižením či znevýhodněním.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Uvedení do problematiky oboru speciální pedagogika. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
(2005). Vyhláška MŠMT č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.. Praha: MPSV.
-
(2004). Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).. Praha.
-
Chvátalová, H. (2012). Jak se žije dětem s postižením: problematika pěti typů zdravotního postižení. Praha: Portál.
-
Jeřábková,K. a kol. (2013). Úvod do speciální pedagogiky.. Olomouc.
-
MICHALÍK, J. (2000). Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP.
-
MULLER, O. a kol. (2004). Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole.. Olomouc: UP.
-
Novosad, L. (2009). Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál.
-
Vágnerová M. (2004). Psychologie handicapu. Praha Karolinum.
-
Valenta, M. a kol. (2014). Přehled speciální pedagogiky.. Praha.
|