| Název předmětu | Inkluzivní pedagogika 1 |
|---|---|
| Kód předmětu | USS/KJIP1 |
| Organizační forma výuky | Konzultace |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | 3 |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Témata: 1. Inkluzivní pedagogika - definování termínu, související pojmy. Vývoj pojetí inkluzivní pedagogiky v České republice a ve světě, stručný vstup do historie inkluzivní pedagogiky - hlavní milníky, události, osobnosti inkluzivní pedagogiky a inkluzivních principů, postojů. 2. Role Evropské agentury pro rozvoj speciální pedagogiky. Vztah k politice UNICEF, UNESCO a dalších organizací zabývajících se rozvojem vzdělávání a inkluzivními trendy. 3. Standardy inkluzivního vzdělávání - definování existujících standardů inkluzivního vzdělávání v zahraničí, koncipování standardů inkluzivního vzdělávání v České republice. Především tzv. podpůrná opatření. 4. Metody inkluzivní pedagogiky - specifika inkluzivního vzdělávání akomodace inkluzivního prostředí. 5. Specifika multikulturní inkluzivní pedagogiky. 6. Evaluace v inkluzivní pedagogice. 7. Osobnost inkluzivního pedagoga - profil inkluzivního učitele, aplikace výsledků mezinárodních výzkumů a analýz v oblasti inkluzivní pedagogiky, pregraduální a celoživotní příprava na požadavky inkluzivní pedagogické praxe ze strany učitelů, poradenských, klinických pracovníků. Specifika s ohledem na předškolní a mladší školní věk.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Účastníci si vytvoří soubor vědomostí o principech inkluzivního přístupu v předškolním vzdělávání s ohledem na historii i současný vývoj společnosti, seznámí se s podstatou, východisky a základním vymezením a aplikací podpůrných opatření v rámci inkluzivní předškolní pedagogiky, osobnostních předpokladech a žádoucích kompetencích inkluzivního předškolního pedagoga vyplývajících z evropských a národních standardů, vzájemných profesních vazbách v interdisciplinárním inkluzivním přístupu, včetně zapojení rodiny, odborníků a komunitního prostředí. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem inkluzivní pedagogika a popsat její principy, - popsat historický vývoj inkluzivních opatření a přístupů, - definovat pojem "podpůrná opatření" v rámci inkluzivní pedagogiky, - charakterizovat osobnost inkluzivního pedagoga dle evropských standardů, - pochopit vzájemné vazby v interdisciplinárních inkluzivně zaměřených týmech s důrazem na předškolní a mladší školní věk.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
- vytvoření seminární práce - samostudium - příprava na písemný zápočet Požadavky na zápočet - písemný test |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |