Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
-
Mironova Tabachová Jana, Mgr. Bc.
|
Obsah předmětu
|
Logopedie - pojem, předmět, historie, postavení v systému věd, postavení oboru v rámci interdisciplinárních vztahů analýza vztahů k medicíně, společenskovědním oborům a ostatním vědním disciplínám. Otevření hranic a přesunutí problematiky české logopedie z lokální a národní úrovně; respektování klienta-multikulturní aspekt. Organizace logopedické péče, logopedické organizace a společnosti. Základní logopedická terminologie (komunikace, řeč, mluva, jazyk; neverbální komunikace). Deset okruhů narušení komunikační schopnosti. Možnosti logopedické prevence v návaznosti na ontogenezi dětské řeči. Základní poznatky z fonetiky. Narušení vývoje řeči. Fyziologické obtíže v řeči. Vývojová dysfázie. Grafomotorika. Diagnostika narušené komunikační schopnosti základní logopedické vyšetření, hlavní cíle, principy a struktura diagnostiky, diferenciální diagnostika, metody užívané v logopedické diagnostice. Systém českých hlásek. Lateralita a směrovost.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Logopedie - pojem, předmět, historie, postavení v systému věd, postavení oboru v rámci interdisciplinárních vztahů analýza vztahů k medicíně, společenskovědním oborům a ostatním vědním disciplínám. Otevření hranic a přesunutí problematiky české logopedie z lokální a národní úrovně; respektování klienta-multikulturní aspekt. Organizace logopedické péče, logopedické organizace a společnosti. Základní logopedická terminologie (komunikace, řeč, mluva, jazyk; neverbální komunikace). Deset okruhů narušení komunikační schopnosti. Možnosti logopedické prevence v návaznosti na ontogenezi dětské řeči. Základní poznatky z fonetiky. Narušení vývoje řeči. Fyziologické obtíže v řeči. Vývojová dysfázie. Grafomotorika. Diagnostika narušené komunikační schopnosti základní logopedické vyšetření, hlavní cíle, principy a struktura diagnostiky, diferenciální diagnostika, metody užívané v logopedické diagnostice. Systém českých hlásek. Lateralita a směrovost. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Jedlička, I.; Škodová, E. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
-
Klenková, J. (2006). Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada.
-
Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení artikulace a narušení vývoje mluvené řeči - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Základy logopedie a organizace logopedické péče. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Mlčáková, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní: předškolní příprava, výuka počátečního psaní, poruchy psané řeči, metodika pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
-
Peutelschmiedová, A.; Vitásková, K. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
ŠIŠKA, Z. (2006). Fonetika a fonologie.. Olomouc.
|