Model úvodní exkurze je koncipován jako vstupní disciplína, během níž student v rámci studovaného programu získá prvotní vhled do profilace možných institucí, v nichž může speciálněpedagogický pracovník působit. Cílem předmětu Úvodní exkurze do speciálních zařízení s reflexí je umožnit studentům základní orientaci v různých typech organizací poskytujících speciálněpedagogickou podporu lidem se zdravotním postižením nebo sociálním znevýhodněním. Touto formou je studentovi poskytnuta možnost úvodního vzhledu do praxe studovaného oboru. Obsahovou náplň exkurzí tvoří návštěva tři různých speciálněpedagogických zařízení zaměřených na různé cílové skupiny osob. Sledována bude zejména obsahová a organizační struktura, aplikace metod a postupů v rámci speciálněpedagogického procesu, materiálně technická vybavenost, dokumentace a týmová spolupráce. Pozorováním si student zároveň vytváří potřebné kompetence k rozhodování o své profilaci v průběhu studia, seznamuje se se základními poznatky a informacemi, které budou následně probírány v předmětech jeho studijní profilace. Absolvování exkurze poskytne studentovi úvodní seznámení s různými typy organizací a služeb. Student z úvodní exkurze odevzdává deník s vlastními postřehy, hodnocením a reflexí. Reflexe je nedílnou součástí úvodních exkurzí, při kterých si studenti budou vyměňovat vzájemné postřehy a tyto poté pod vedením metodika praxe analyzovat. Studijní literatura a studijní pomůcky: Povinná literatura: TRUHLÁŘOVÁ, Z. (2015). Odborné praxe v kontextu pregraduální přípravy sociálních pracovníků. Vydání první. Hradec Králové: Gaudeamus. 108 stran. ISBN 978-80-7435-412-0. HRDLIČKOVÁ, A. (2013). Odborná praxe v prostředí vysokého školství. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 119 s. Spisy Právnické fakulty Masarykovy univerzity; sv. 452 = Acta Universitatis Brunensis Iuridica; no. 452. Řada teoretická. ISBN 978-80-210-6448-5 Doporučená literatura: KOCIÁNOVÁ, S. (2011). Odborný seminář k odborné praxi: studijní opora pro kombinovanou formu studia. Ostrava: Obchodní akademie a Vyšší odborná škola sociální Ostrava-Mariánské Hory. 66 l. ISBN 978-80-87540-34-3. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. et al. (2004). Speciální pedagogika. 2. vyd. Olomouc: UP. ISBN 80-244-0873-2. VALENTA, M. a kol. (2003). Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc: UP, ISBN 80-244-0698-5. BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5497-4. MUSILOVÁ, M. Individuální praxe. Olomouc: Vydavatelství UP, 2004. ISBN 80-244-0854-6. Pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení, čj. MŠMT 14269/2001-26.
|