Předmět: Surdopedie

« Zpět
Název předmětu Surdopedie
Kód předmětu USS/KGSRD
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kučera Pavel, Mgr. BcA. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem disciplíny je základní vhled do problematiky speciálněpedagogické disciplíny surdopedie, který je předpokladem pro práci s jedinci se sluchovým postižením. Obsahová stránka výuky zahrnuje surdopedickou terminologii, vysvětlení obecných audiologických termínů nezbytných pro orientaci v surdopedické problematice, historický i současný pohled na edukaci osob se sluchovým postižením a specifika současného systému institucionální péče o sluchově postižené. Poskytuje přehled způsobů dorozumívání, které umožňují získat náležité komunikační kompetence nezbytné pro komunikaci s jedincem se sluchovým postižením. Tematické okruhy: ? Úvod do surdopedické terminologie. ? Klasifikace osob se sluchovým postižením z pohledu audiologie. ? Jedinci se sluchovým postižením jako jazyková a kulturní menšina. ? Historie a současné pojetí péče o osoby se sluchovým postižením. ? Teoretické základy vizuálněmotorických komunikačních systémů. ? Specifika jazykové kompetence jedinců se sluchovým postižením v českém jazyce. ? Jedinci se sluchovým postižením v majoritní společnosti. Povinná literatura: DĚDEČKOVÁ, A. Adresář služeb nejen pro neslyšící. 13. vypracované vydání Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 2013, ISBN 978-80-86792-32-3 HAMPL, I. Surdopedie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-327-9. HAVLÍK, R. Sluchadlová propedeutika. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2008. ISBN 978-80-7013-458-0. HLOŽEK, Z. Základy audiologie pro speciální pedagogy. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3436-0. HORÁKOVÁ, R. Sluchové postiženi. Úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0 KAŠPAR, Z. Technické kompenzační pomůcky pro osoby se sluchovým postižením. 2. vydání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-15-0. KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. 2. vydání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-18-1. KOSINOVÁ, B. Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina ? kultura neslyšících. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-94-9. KUČERA, P. Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina. GEVAK Olomouc. Studijní opora. Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-86768-62-5.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní