Cílem předmětu Základy psychopedie je seznámit studenty s teoretickými základy oboru, objasnit psychopedickou terminologii, klasifikaci, etiologii, prevenci, specifika osobnosti jedince s mentálním postižením a přiblížit problematiku diagnostiky, edukace, profesní přípravy, pracovního uplatnění a strukturu jednotlivých zařízení. Témata: Psychopedie jako vědní disciplína, její postavení v systému věd. Psychopedická terminologie. Klasifikace, etiologie a prevence. Specifika osobnostní struktury jedince s mentálním postižením. Psychopedická diagnostika. Zásady přístupu k jedincům s mentálním postižením, specifika komunikace a podpory, struktura zařízení. Edukační proces. Profesní příprava. Pracovní uplatnění osob s mentálním postižením. Povinná literatura: ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělávání, výchová, sociální péče. Praha: Portál, 2006. ISBN 978-80-7367-060-3. VALENTA, M. a kol. Katalog posuzování míry SVP II. pro žáky s mentálním postižením. Olomouc: UP, 2012. VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M. Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-2473-829-1. VALENTA, M., MÜLLER, O.Psychopedie. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6. Doporučená literatura: ČERNÁ, M. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-2461-565-3. DOLEJŠÍ, M. K otázkám psychologie mentální retardace. Praha: Avicenum, 1978. MÜLLER, O. Lehká mentální retardace v pedagogickopsychologickém kontextu. Olomouc: UP, 2001. ISBN 978-80-2440-207-9. PIPEKOVÁ, J.Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 978-80-8663-340-4.
|