Název předmětu | Muzikoterapie a poruchy chování |
---|---|
Kód předmětu | USS/KCPCH |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Obsah předmětu Muzikoterapie a poruchy chování je zaměřen na etopedickou problematiku a možnosti aplikace muzikoterapie u etopedických skupin populace. Cílem teoretické části předmětu je předložit posluchačům vymezení oboru, jeho koncepce a pojetí v etických, legislativních i historických souvislostech v ČR a zahraničí. Tematické okruhy: - Koncepce oboru, postavení v systému věd, pojmové vymezení a terminologie, psychosociální ohrožení a narušení. - Systém a organizace zařízení pro osoby cílových skupin oboru. - Systém prevence rizikového chování ve školách a školských zařízeních. - Rodina jako rizikový faktor vzniku poruch chování, funkce rodiny, sociálně-ekonomické aspekty, právní úprava vztahů v rodině. - Ústavní a ochranná výchova, právní rámec výkonu, vztahy zařízení a dětí, práva a povinnosti, specifika a rizikové faktory. - Sociální a psychologické faktory vzniku poruch chování, výkon sociálně právní ochrany dětí a mládeže u nás, instituty zákona o sociálně-právní ochraně dětí a mládeže. - Trestní odpovědnost, vznik, specifika postavení nezletilých a mladistvých v trestním právu, instituty zákona o soudnictví ve věcech mládeže. - Teoretická východiska pro aplikaci muzikoterapie, přehled muzikoterapeutických přístupů a strategií v této oblasti. V praktické části výuky proběhne nácvik intervenčních muzikoterapeutických přístupů, které se používají u dětí a dospívajících s poruchami chování. Přitom budou zdůrazněny zkušenosti s možnostmi intervence v rámci školského systému (poradenská zařízení, speciální i běžné typy škol) na modelovém příkladě muzikoterapie ve školském systému ve Skotsku (dr. Ph. Derrington vytvořila jako první ve Skotsku pracovní pozici muzikoterapeuta pro žáky s poruchami chování na druhém stupni základních škol). V rámci výuky budou také diskutovány možnosti přenesení těchto zkušeností do českého vzdělávacího systému a jejich aplikace prostřednictvím profese školních psychologů a speciálních pedagogů.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |