Předmět: Kognitivně-behaviorální muzikoterapie

« Zpět
Název předmětu Kognitivně-behaviorální muzikoterapie
Kód předmětu USS/KCKBM
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Růžička Michal, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Literatura jinde neuvedená: MOŽNÝ, P. & PRAŠKO, J. (1999). Kognitivně-behaviorální terapie: úvod do teorie a praxe. Praha: Triton. PETERS, J., S. (2000). Music Therapy and Introduction. USA: Charles C Thomas Publisher. RŮŽIČKA, M. (2013). Krizová intervence pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ŠLEPECKÝ, M., PRAŠKO, J., KOTIANOVÁ, A. & VYSKOČILOVÁ, J. (2018). Třetí vlna v kognitivně- behaviorální terapii: nové směry. Praha: Portál. UHLIG, S., DIMITRIADIS, T., HAKVOORT, L., & SCHERDER, E. (2017). Rap and singing are used by music therapists to enhance emotional self-regulation of youth: Results of a survey of music therapists in the Netherlands. The Arts in Psychotherapy, 53, 44-54.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Předmět představí teoretická východiska kognitivně-behaviorální muzikoterapie (KBMT) v teoriích behaviorální terapie, kognitivní terapie, jejich integraci v kognitivně-behaviorální terapii a v přístupech tzv. třetí vlny KBT - v dialektické behaviorální terapii a v KBT založené na všímavosti (Mindfulness). Zejména tyto posledně jmenované přístupy jsou často spojovány s expresivními technikami a odvozuje se od nich řada modifikací v oblasti muzikoterapie, dramaterapie, arteterapie i expresivních terapií. V návaznosti na tento teoretický rámec se studenti seznámí s přístupem kognitivně-behaviorální muzikoterapie, který vytvořila dr. Laurien Hakvoort v prostředí forenzní psychiatrie. Studneti si osvojí některé metodické postupy tohoto přístupu - součástí výuky bude také transfer osvojených dovedností do vlastní praxe studentů, dle specifik jejich typické klientely. Pozornost bude dále věnována zvláštnostem méně obvyklých pracovních prostředí, ve kterých se realizuje muzikoterapeutická praxe, komparaci zvláštností jednotlivých pracovních prostředí, jejich vlivu na realizaci terapeutického procesu v oblasti organizace, plánování, dokumentace, interdisciplinárního působení atd.
Studneti si osvojí některé metodické postupy v teoriích behaviorální terapie - součástí výuky bude také transfer osvojených dovedností do vlastní praxe studentů, dle specifik jejich typické klientely.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Písemný test

Aktivní účast na výuce, další požadavky budou domluveny přímo s vyučujícím při zahájení výuky
Doporučená literatura
  • BECK, A., T. (2005). Kognitivní terapie a emoční poruchy.. Praha: Portál.
  • COMPTON DICKINSON, S. & HAKVOORT, L. (2017). The Clinicians Guide to Forensic Music Therapy; Treatment manuals for Group Cognitive Analytic Music Therapy (G-CAMT) and Music Therapy Anger Management (MTAM).. London: Jessica Kingsley Publisher.
  • DARROW, A. (Ed.). (2011). Introduction to Approaches in Music Therapy.. Silver Spring: AMTA.
  • DIJKSTRA, I. & HAKVOORT, L. (2010). 'How to Deal Music'? Music Therapy with Clients Suffering from Addiction Problems: Enhancing Coping Strategies. In: ALDRIDGE D. & FACHNER, J. (Eds.). Music Therapy and Addiction (pp. 88-102).. London: Jessica Kingsley Publishers.
  • ELISS, A. (2002). Trénink emocí: práce s emocemi na základě racionálně emoční terapie.. Praha: Portál.
  • GREENBERGER, D. & PADESKY, CH. A. (2003). Na emoce s rozumem: příručka kognitivní terapie pro klienty.. Praha: Portál.
  • HAKVOORT, L., & BOGAERTS, S. (2013). Theoretical foundations and workable assumptions for cognitive behavioral music therapy in forensic psychiatry. The Arts in Psychotherapy, 40, 192?200..
  • HAKVOORT, L. (2014). Cognitive behavioral music therapy in forensic psychiatry; Workable assumptions, empirical studies and theoretical foundations for primary goal-oriented treatment.. Arnhem: ArtEZ Press.
  • HAKVOORT, L. (2014). Multifaceted music therapy in forensic psychiatry. In: Jos De Backer & Julie Sutton.. London: Jessica Kingsley Publishers.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní