Cíle: Cílem předmětu je seznámení studentů s hlavními principy, filozofickými a metodickými východisky inkluzivní pedagogiky v kontextu mezinárodního i tuzemského pojetí začleňování osob s různými typy diverzity při respektování principu rovných příležitostí. Důraz bude kladen na propojení s oblastí pedagogiky, speciální pedagogiky, učitelství, stejně jako poradenského, klinického a sociálního systému. Student bude po absolvování předmětu schopen definovat pojem inkluzivní pedagogika, orientovat se v základních postojích inkluzivní pedagogiky, získá stručný přehled historického vývoje inkluzivních trendů, stejně současných legislativních a politicko-demograficky podmíněných změn (determinovaných EU apod.) s důrazem na aplikaci a rozvoj získaných poznatků v jednotlivých oborových metodikách a didaktikách. Témata: - Inkluzivní pedagogika - definování termínu, související pojmy (heterogenní edukační prostředí, diverzita, jinakost, odlišnost, rovné příležitosti, transformace pojmů intaktní a běžná populace, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami a další). - Vývoj pojetí inkluzivní pedagogiky v České republice a ve světě (vliv politiky Evropské unie, vliv severských zemí, USA). - Role Evropské agentury pro rozvoj speciální pedagogiky - vývoj a aktuální aktivity organizace, vliv na rozvoj inkluzivní pedagogiky v zemích EU. Vztah k politice UNICEF, UNESCO a dalších organizací zabývajících se rozvojem vzdělávání a inkluzivními trendy. - Stručný vstup do historie inkluzivní pedagogiky - hlavní milníky, události, osobnosti inkluzivní pedagogiky a inkluzivních principů, postojů. - Standardy inkluzivního vzdělávání - definování existujících standardů inkluzivního vzdělávání v zahraničí, koncipování standardů inkluzivního vzdělávání v České republice, využití výstupů realizovaných šetření, průzkumů, evaluace inkluzivně orientovaných projektů. - Metody inkluzivní pedagogiky - specifika inkluzivního vzdělávání v kontextu vybraných typů speciálních vzdělávacích potřeb. Popis vybraných metod inkluzivní pedagogiky. - Rizika inkluzivní pedagogiky - potencionální limitace inkluzivní pedagogiky (vliv předsudků, rodiny, managementu škol, klima školy, ableismu, kvality a včasnosti adekvátní diferenciální diagnostiky vzdělávacích potřeb jedinců a dalších faktorů na akceptaci, popřípadě úspěšnosti inkluzivní pedagogiky. - Osobnost inkluzivního pedagoga - profil inkluzivního učitele, aplikace výsledků mezinárodních výzkumů a analýz v oblasti inkluzivní pedagogiky, pregraduální a celoživotní příprava na požadavky inkluzivní pedagogické praxe ze strany učitelů, poradenských, klinických pracovníků. - Inkluzivní pedagogika ve vztahu k diverzitě - formování inkluzivních pedagogických postojů, akomodace inkluzivního prostředí. Specifika multikulturní inkluzivní pedagogiky. Evaluace v inkluzivní pedagogice - hodnocení míry a kvality inkluze. Indexy inkluze. - Příklady dobré praxe inkluzivní pedagogiky, konkrétní návrhy možností vytváření inkluzivního edukačního prostředí. Podpůrné prostředky a opatření inkluzivní pedagogiky.
|