Předmět: Hodnocení a evaluace v uměleckých terapiích

« Zpět
Název předmětu Hodnocení a evaluace v uměleckých terapiích
Kód předmětu USS/KCHOD
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Schopnost realizovat hodnocení a evaluaci založenou na umění je důležitým předpokladem vzdělání muzikoterapeutů vzhledem k nárokům praxe založené na důkazech. Teoretická východiska představuje porozumění různým způsobům hodnocení (assessment), která odpovídají různým požadavkům terapeutického procesu, např. hodnocení preskriptivní, diagnostická, evaluační atd. Studenti se seznámí se základními paradigmaty a metodami hodnocení, která vycházejí z fenomenologie, behaviorálních věd, muzikologie atd. Důraz bude kladen zejména na kvalitativní metody hodnocení, které jsou typické pro praxi českých uměleckých terapeutů. Ve stručnosti se studenti seznámí se základními požadavky, které vytváří dobré psychometrické vlastnosti hodnocení, tj. validitou, reliabilitou a objektivitou. Problematika hodnocení bude uvedena do kontextu s tématem tělesných, psychických, sociálních, spirituálních, zdravotních a jiných potřeb klientů. V průběhu cvičení si studenti osvojí používání tří konkrétních nástrojů pro hodnocení a evaluaci, a to AQR škály (Assessment of the Quality of Relationship) vytvořené K. Schumacher a C. Calvet a hodnocení IMTAP (Individualised Music Therapy Assessment Profile) - toto hodnocení vytvořila H. T. Baxter et al. Třetím nástrojem je původní české hodnocení vyvinuté M. Lipským (2014) na bázi výzkumných experimentů Morfologické muzikoterapie. Výuka využije kromě teoretického výkladu a praktických ukázek také nácvik ve trojici (klient-terapeut-pozorovatel) a hodnocení klientů na videozáznamech a audiozáznamech.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní