Vyučující
|
-
Špinarová Gabriela, Mgr. Ph.D.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Postižení sluchu a zraku v kombinaci s dalšími postiženími. Charakteristika kombinovaného postižení. Etiologie. Syndromy. přednáška: teorie kombinovaného postižení, syndrom Vzdělavatelnost a vychovatelnost v odborném pojetí a literatuře v minulosti a dnes. přednáška: Diagnostické přístupy Legislativní prostředí pro výchovnou práci s dětmi a klienty s kombinovaným postižením. přednáška: Pomáhající profese a jejich úloha. Teoretická východiska k výchově a vzdělávání osob s KV. přednáška: Sppg a sociální práce ve specifických podmínkách kombinovaného postižení. Spolupráce SPPG, medicíny a sociální péče. přednáška: Narušený komunikační systém a některé příčiny a možnosti kompenzace. Základy výchovy osob s kombinovaným postižením. přednáška: Vnitřní podmínky pro výchovu. Vnější podmínky a jejich možné úpravy. Systém péče o osoby s kombinovaným postižením u nás. přednáška: Možné stimulační techniky při kombinovaném postižení. Systém péče o osoby s kombinovaným postižením v zahraničí. přednáška: Vytváření pojmů. Komunikace lingvistického a nelingvistického charakteru. Výstavba komunikace alternativními cestami. Teorie orientace v prostoru a samostatný pohyb. přednáška: Prostorová orientace a její rozvoj. Legislativa zaměřená na péči o osoby s kombinovaným postižením. přednáška: Institucionální péče o osoby s kombinovaným postižením. Psychologie a její postavení v pedagogice osob s kombinovaným postižením. přednáška: Sebepojetí a budování sociálních vztahů. Pedagogické zásady. Teorie tvorby IVP současné pohledy a teorie. přednáška: Speciální výchovné techniky. Tvorba individuálního plánu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Přednášky i semináře budou zaměřeny na problematiku speciálněpedagogické intervence u rodin s dětmi s kombinovaným postižením v předškolním věku a dále podle vybraných věkových kategorií dle studijního zaměření. 1. Postižení sluchu a zraku v kombinaci s dalšími postiženími. Charakteristika kombinovaného postižení. Etiologie. Syndromy. 2. Teorie kombinovaného postižení, syndrom 3. Diagnostické přístupy 4. Legislativní prostředí pro výchovnou práci s dětmi a klienty s kombinovaným postižením. 5. Pomáhající profese a jejich úloha. Syndrom vyhoření a úloha supervize. 6. Teoretická východiska k výchově a vzdělávání osob s KV. 7. Spolupráce SPPG, medicíny a sociální péče. 8. Narušený komunikační systém a některé příčiny a možnosti kompenzace. 9. Základy výchovy osob s kombinovaným postižením. 10. Vnitřní podmínky pro výchovu. Vnější podmínky a jejich možné úpravy. 11. Specifické rysy úpravy prostředí pro intervenci a poradenství u osob s KV ve speciální pedagogice. 12. Všeobecné základy speciální pedagogiky zabývající se kombinovanými vadami.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Písemný test
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Kantor, J. Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením: výzkumy, teorie a jejich využití v edukaci a terapiích.
-
Ludíková, L. (2005). Kombinované vady.. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
POTMĚŠIL, M. in LUDÍKOVÁ L. a kol. (2005). Kombinované vady.. Olomouc:Vydavatelství UP.
-
VANČOVÁ, A. (2001). Edukácia viacnásobne postihnutých.. Bratislava :Sapientia.
-
VAŠEK, Š., VANČOVÁ, A., HATOS, G. at. al. (1999). Pedagogika viacnásobne postihnutých. Bratislava : Sapientia.
|