Předmět: Vícenásobné postižení

« Zpět
Název předmětu Vícenásobné postižení
Kód předmětu USS/JVPO
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky a semináře jsou zaměřeny na komplexní problematiku kombinovaného postižení u dětí, zahrnující charakteristiku a etiologii různých typů kombinovaných vad, teoretická východiska a diagnostické přístupy, legislativní rámec, možnosti speciálněpedagogické intervence a poradenství pro rodiny, úlohu pomáhajících profesí v mezioborové spolupráci, specifika komunikačních systémů a jejich kompenzace, základy výchovy a vzdělávání osob s kombinovaným postižením, úpravy vnitřních a vnějších podmínek prostředí a praktické aspekty speciálněpedagogické práce s touto cílovou skupinou.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s audiovizí
Výstupy z učení
Přednášky i semináře budou zaměřeny na problematiku speciálněpedagogické intervence u rodin s dětmi s kombinovaným postižením v předškolním věku a dále podle vybraných věkových kategorií dle studijního zaměření. 1. Postižení sluchu a zraku v kombinaci s dalšími postiženími. Charakteristika kombinovaného postižení. Etiologie. Syndromy. 2. Teorie kombinovaného postižení, syndrom 3. Diagnostické přístupy 4. Legislativní prostředí pro výchovnou práci s dětmi a klienty s kombinovaným postižením. 5. Pomáhající profese a jejich úloha. Syndrom vyhoření a úloha supervize. 6. Teoretická východiska k výchově a vzdělávání osob s KV. 7. Spolupráce SPPG, medicíny a sociální péče. 8. Narušený komunikační systém a některé příčiny a možnosti kompenzace. 9. Základy výchovy osob s kombinovaným postižením. 10. Vnitřní podmínky pro výchovu. Vnější podmínky a jejich možné úpravy. 11. Specifické rysy úpravy prostředí pro intervenci a poradenství u osob s KV ve speciální pedagogice. 12. Všeobecné základy speciální pedagogiky zabývající se kombinovanými vadami.
Studenti získají základní údaje o charakteristice a etiologii kombinovaného postižení, včetně sluchových, zrakových a dalších přidružených vad. Osvojí si teoretická východiska a diagnostické přístupy k dětem s kombinovaným postižením, včetně základní orientace v legislativním rámci pro práci s touto cílovou skupinou. Seznámí se s možnostmi speciálněpedagogické intervence a poradenství pro rodiny s dětmi s kombinovaným postižením v předškolním a školním věku a s úlohou pomáhajících profesí v mezioborové spolupráci. Naučí se rozpoznávat narušené komunikační systémy a možnosti jejich kompenzace, porozumí specifikům vnitřních a vnějších podmínek pro výchovu a vzdělávání těchto dětí a získají přehled o úpravách prostředí a podpůrných opatřeních ve speciálněpedagogické praxi.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Písemný test

Studijní výsledky (schopnost propojení teorie a praxe) budou ověřovány prostřednictvím plnění individuálně zadaných úkolů.
Doporučená literatura
  • Kantor, J. Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením: výzkumy, teorie a jejich využití v edukaci a terapiích.
  • Ludíková, L. (2005). Kombinované vady.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • POTMĚŠIL, M. in LUDÍKOVÁ L. a kol. (2005). Kombinované vady.. Olomouc:Vydavatelství UP.
  • VANČOVÁ, A. (2001). Edukácia viacnásobne postihnutých.. Bratislava :Sapientia.
  • VAŠEK, Š., VANČOVÁ, A., HATOS, G. at. al. (1999). Pedagogika viacnásobne postihnutých. Bratislava : Sapientia.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a speciální pedagogiku (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity - speciálně pedagogický základ (2020) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní