Vyučující
|
-
Coufal Kryštof, Mgr.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Růžičková Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Rozšíření a prohloubení znalostí a dovedností z oblasti PO osob se zrakovým postižením. Studenti si v rámci blokové výuky zopakují a především rozšíří dovednosti získané v předmětu OPRO. V rámci tohoto předmětu se budou studenti i nadále učit znalosti důležité jak pro průvodce, tak také pro někoho, kdo s osobami se zrakovým postižením přichází relativně často do kontaktu. Studenti budou zároveň seznámeni s tím jak naplánovat trasu, na co upozorňovat a se základy sebeobsluhy a technických kompenzačních pomůcek.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Rozšíření a prohloubení znalostí a dovedností z oblasti PO osob se zrakovým postižením. Studenti si v rámci blokové výuky zopakují a především rozšíří dovednosti získané v předmětu OPRO. V rámci tohoto předmětu se budou studenti i nadále učit znalosti důležité jak pro průvodce, tak také pro někoho, kdo s osobami se zrakovým postižením přichází relativně často do kontaktu. Studenti budou zároveň seznámeni s tím jak naplánovat trasu, na co upozorňovat a se základy sebeobsluhy a technických kompenzačních pomůcek. Předmět byl inovován prostřednictvím multimediální publikace (Speciální pedagogika se zaměřením na možnosti rozvoje a podpory osob se zrakovým postižením), vzniklých na základě řešení projektu Inovace distančních textů pro výuku speciálních pedagogů - tyflopedů, který je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
Absolvování USS/JPR1
USS/JPR1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Bruce, B., Blasch. (1997). Foundations of Orientation and mobility. New York : American Foundation for the Blind.
-
Finková, D., Ludíková, L., Růžičková, V. (2007). Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc : Vydavatelství UP.
-
Finková, D., Regec, V., Stoklasová, V., & Stejskalová, K. (2012). Speciální pedagogika se zaměřením na možnosti rozvoje a podpory osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
HAMERNÍKOVÁ, J. (1995). Stručný přehled učiva pro praktickou část výcviku asistentů prostorové orientace a. Praha: Společnost nevidomých a slabozrakých v České.
-
Růžičková, V., Kroupová, K. (2017). Pohled na samostatný pohyb a prostorovou orientaci osob se zrakovým postižením. Olomouc.
-
Šumníková, Pavlína. (2018). Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením. Praha.
-
Vondráková, Alena a kol. (2020). Tyflomapy?Tyflografika?Tyflokartografie: Percepce prostoru prostřednictvím 3D audio-taktilních map.. Olomouc.
-
Wiener, P. (2006). Prostorová orientace zrakově postižených.. Praha : Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS.
-
Wiener, P. (2006). Prostorová orientace zrakově postižených. Praha: Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS.
|