Předmět: Logopedie a fonetika 1

« Zpět
Název předmětu Logopedie a fonetika 1
Kód předmětu USS/JLF2
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vrbová Lucie, Mgr.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hlavinková Alena, PhDr. Ph.D.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
  • Bendová Petra, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Koktavost v předškolním věku. Hlasové poruchy v předškolním věku. Hlasová hygiena. Huhňavost v předškolním věku. Student umí u výše vybraných typů narušené komunikační schopnosti základy terminologie, etiologie, klasifikace, symptomatologie, diagnostiky, intervence, prevence a prognózy.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách, Metody práce s audiovizí
Výstupy z učení
Koktavost v předškolním věku. Hlasové poruchy v předškolním věku. Hlasová hygiena. Huhňavost v předškolním věku. Student umí u výše vybraných typů narušené komunikační schopnosti základy terminologie, etiologie, klasifikace, symptomatologie, diagnostiky, intervence, prevence a prognózy.
- Student/ka je odborně připravena v rámci svých pedagogických kompetencí pro komunikaci s dětmi, rodiči a dalšími účastníky výchovně-vzdělávacího procesu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Systematické pozorování studenta, Rozbor portfolia studenta

Požadavky na studenta - Student/ka splní 80% účast ve cvičení. - Student/ka aktivně pracuje ve cvičení. - Student/ka průběžně studuje a připravuje se na další cvičení (dle konkrétního zadání) ze studijních opor, doporučené literatury, webových stránek. - Student/ka připraví jednu hru nebo aktivitu (ve dvojici nebo ve trojici studentek), pro skupinu dětí předškolního věku, které se účastní dítě s koktavostí v prostředí mateřské školy nebo domova. - Student/ka prezentuje připravenou hru nebo aktivitu (ve dvojici nebo ve trojici studentek) ? viz bod výše. - Student/ka reflektuje a navrhuje řešení vzniklých pedagogických situací. - Student/ka si nastuduje a dokáže prezentovat vědomosti z témat daného předmětu u ústní zkoušky.
Doporučená literatura
  • KEREKRÉTIOVÁ, Aurélia. (2016). Logopédia. Bratislava: Univerzita Komenského.
  • MLČÁKOVÁ, Renata a VITÁSKOVÁ, Kateřina. (2013). Narušení plynulosti řeči - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • VITÁSKOVÁ, Kateřina a MLČÁKOVÁ, Renata. (2013). Narušení fonace a rezonance mluvené řeči - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní