Předmět: Inkluzivní vzdělávání v teorii a v praxi MŠ

« Zpět
Název předmětu Inkluzivní vzdělávání v teorii a v praxi MŠ
Kód předmětu USS/JIVZ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Baslerová Pavlína, PaedDr.
  • Vymětal Jiří, Mgr.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: ? pochopit principy inkluze na řídící úrovni, ? vymezit terminologii, základní i specifické strategie a přístupy k inkluzivnímu vzdělávání v MŠ na úrovni řízení, vymezit jejich cíle a obsahy, používat základní podpůrné a strategické postupy a aplikovat je následně práci s cílovou skupinou žáků mateřských škol a jejich rodičů, ? charakterizovat a porozumět problematice dynamiky inkluzivní skupiny ve vztahu k variabilním formám heterogenity v populaci dětí předškolního věku ve vztahu k sociálnímu kontextu, ? porozumět a prakticky aplikovat specifické strategie vůči rodinám žáků z heterogenních skupin populace, ? porozumět základním projevům heterogenity, identifikovat jejich případné příčiny a aplikovat výsledná zjištění v řízení mateřské školy, ? osvojit si základní podpůrné kompetence přímo ovlivňující respektování heterogenity ve vztahu k osobnostní a sociálně-interakční a komunikační heterogenitě skupiny se speciálními vzdělávacími potřebami, ? vysvětlit principy stimulace inkluzivního přístupu vzhledem k různým pedagogickým situacím v MŠ, ? pochopit a vysvětlit faktory, které v průběhu inkluze ovlivňují její efektivitu ? definovat a aplikovat principy intesektoriální a interdisciplinární spolupráce v inkluzi. Témata Heterogenní skupina, cíle pedagogické intervence zaměřené na heterogenní skupinu a její obsah v předškolním věku. Metody řízení instituce s heterogenní skupinou předškolního věku ve vztahu k různým typům speciálně vzdělávacích potřeb. Specifické strategie aplikovatelné vůči rodinám žáků v inkluzi s ohledem na specifika předškolní instituce. Identifikace projevů heterogenity ve skupině žáků s různými speciálními vzdělávacími potřebami a stupněm pedagogické podpory. Základní pedagogické a řídící kompetence ovlivňující respektování heterogenity u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním zařízení. Principy stimulace heterogenní skupiny ? odchylky percepce (zrakové a sluchové), hybnosti, kognitivního a jazykového vývoje, komunikace (včetně neverbální) a chování s ohledem na projevy poruch pozornosti, poruchy autistického spektra, důsledky syndromických vad. Pochopit a vysvětlit faktory, které v průběhu ontogeneze determinují lidskou psychiku, a vývojové zákonitosti. Aktivizační metody v práci s heterogenní skupinou. Příklady dobré praxe praxe s heterogenní skupinou, konkrétní návrhy možností vytváření edukačního prostředí se zohledněním heterogenity žáků. Intesektoriální a interdisciplinární spolupráce v inkluzi. Základní studijní literatura: LECHTA, V. A KOL.Výchovný aspekt inkluzívnej edukácie a jeho dimenzie. Bratislava: Iris, 2012. ISBN 978-80-89256-89-1. LECHTA V. (Ed.) (2010b). Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: PortálISBN 978-80-7367-679-7. LECHTA, V. (Eds.) Inkluzívna edukácia ako multidimenzionálny výchovný problém.. Bratislava: Iris, 2011. ISBN 978-80-89256-69-3. PANČOCHA, K., VÍTKOVÁ. M. Analýza sociálních determinantů inkluzivního vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6457-7. VALENTA, M. A KOL.Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Dostupné na: http://katalogpo.upol.cz. [online] PREISSOVÁ, A., CICHÁ, M., GULOVÁ, L. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3287-8. FINKOVÁ, D., LANGER, J. Determinanty inkluze osob se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, ISBN 978-80-244-4303-4. ŠMELOVÁ, E., SOURALOVÁ, E., PETROVÁ, A.. Společenské aspekty inkluze. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-4911-1.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní