Předmět: Fonetika a logopedie 1

« Zpět
Název předmětu Fonetika a logopedie 1
Kód předmětu USS/JFN1
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
  • Stryková Eva, PaedDr.
Obsah předmětu
Logopedie - pojem, předmět, historie, postavení v systému věd, postavení oboru v rámci interdisciplinárních vztahů analýza vztahů k medicíně, společenskovědním oborům a ostatním vědním disciplínám. Otevření hranic a přesunutí problematiky české logopedie z lokální a národní úrovně; respektování klienta-multikulturní aspekt. Organizace logopedické péče, logopedické organizace a společnosti. Základní logopedická terminologie (komunikace, řeč, mluva, jazyk; neverbální komunikace). Deset okruhů narušení komunikační schopnosti. Možnosti logopedické prevence v návaznosti na ontogenezi dětské řeči. Základní poznatky z fonetiky. Narušení vývoje řeči. Fyziologické obtíže v řeči. Vývojová dysfázie. Grafomotorika. Diagnostika narušené komunikační schopnosti základní logopedické vyšetření, hlavní cíle, principy a struktura diagnostiky, diferenciální diagnostika, metody užívané v logopedické diagnostice. Systém českých hlásek. Lateralita a směrovost.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
Výstupy z učení
Logopedie - pojem, předmět, historie, postavení v systému věd, postavení oboru v rámci interdisciplinárních vztahů analýza vztahů k medicíně, společenskovědním oborům a ostatním vědním disciplínám. Otevření hranic a přesunutí problematiky české logopedie z lokální a národní úrovně; respektování klienta-multikulturní aspekt. Organizace logopedické péče, logopedické organizace a společnosti. Základní logopedická terminologie (komunikace, řeč, mluva, jazyk; neverbální komunikace). Deset okruhů narušení komunikační schopnosti. Možnosti logopedické prevence v návaznosti na ontogenezi dětské řeči. Základní poznatky z fonetiky. Narušení vývoje řeči. Fyziologické obtíže v řeči. Vývojová dysfázie. Grafomotorika. Diagnostika narušené komunikační schopnosti základní logopedické vyšetření, hlavní cíle, principy a struktura diagnostiky, diferenciální diagnostika, metody užívané v logopedické diagnostice. Systém českých hlásek. Lateralita a směrovost. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Jedlička, I.; Škodová, E. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
  • Klenková, J. (2006). Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada.
  • Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení artikulace a narušení vývoje mluvené řeči - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Základy logopedie a organizace logopedické péče. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Mlčáková, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní: předškolní příprava, výuka počátečního psaní, poruchy psané řeči, metodika pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
  • Peutelschmiedová, A.; Vitásková, K. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • ŠIŠKA, Z. (2006). Fonetika a fonologie.. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní