|
Vyučující
|
-
Pospíšilová Ivana, Mgr. Ph.D.
-
Nováková Lenka, Mgr. et Mgr.
-
Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Haiclová Zuzana, Mgr.
-
Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. VAŠEK, Š., VANČOVÁ, A., HATOS, G. at. al. Pedagogika viacnásobne postihnutých.Bratislava : Sapientia, 1999. 2. LUDÍKOVÁ L. a kol. Kombinované vady. Olomouc:Vydavatelství UP v Olomouci 2005.140s. ISBN 80-244-1154-7 3. OPATŘILOVÁ, D. Edukace jedinců s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Brno: MU, 2013, ISBN978-80-210-6221-4. 4. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vydání. Praha : TRITON, 2006. ISBN 80-7254-730-5. + další zdroje v průběhu výuky
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení
|
|
Výstupy z učení
|
Přednášky i semináře budou zaměřeny na problematiku speciálněpedagogické intervence u rodin s dětmi s kombinovaným postižením v předškolním věku a dále podle vybraných věkových kategorií dle studijního zaměření. 1. Postižení sluchu a zraku v kombinaci s dalšími postiženími. Charakteristika kombinovaného postižení. Etiologie. Syndromy. 2. Teorie kombinovaného postižení, syndrom 3. Diagnostické přístupy 4. Legislativní prostředí pro výchovnou práci s dětmi a klienty s kombinovaným postižením. 5. Pomáhající profese a jejich úloha. Syndrom vyhoření a úloha supervize. 6. Teoretická východiska k výchově a vzdělávání osob s KV. 7. Spolupráce SPPG, medicíny a sociální péče. 8. Narušený komunikační systém a některé příčiny a možnosti kompenzace. 9. Základy výchovy osob s kombinovaným postižením. 10. Vnitřní podmínky pro výchovu. Vnější podmínky a jejich možné úpravy. 11. Specifické rysy úpravy prostředí pro intervenci a poradenství u osob s KV ve speciální pedagogice. + další informace na stránkách vyučujícího webu ústavu. Povinná literatura: 1. VAŠEK, Š., VANČOVÁ, A., HATOS, G. at. al. Pedagogika viacnásobne postihnutých.Bratislava : Sapientia, 1999. 2. LUDÍKOVÁ L. a kol. Kombinované vady. Olomouc:Vydavatelství UP v Olomouci 2005.140s. ISBN 80-244-1154-7 3. OPATŘILOVÁ, D. Edukace jedinců s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Brno: MU, 2013, ISBN978-80-210-6221-4. 4. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vydání. Praha : TRITON, 2006. ISBN 80-7254-730-5. 5. ZAPLETALOVÁ, Jana. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v pedagogicko-psychologických poradnách. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, c2006. ISBN 80-86856-29-1.
|
|
Předpoklady
|
Zvládnutí základů speciální pedagogiky.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemný test
- Podmínkou udělení zápočtu je min. 80 % aktivní účasti na seminářích/cvičeních. - Studijní výsledky (schopnost propojení teorie a praxe) budou ověřovány prostřednictvím plnění individuálně zadaných úkolů v seminářích. - Závěrečné ověření znalostí písemným testem s minimální 75% úspěšností.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Jankovský, J. (2006). Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton.
|