Předmět: Vícenásobné zdravotní postižení

« Zpět
Název předmětu Vícenásobné zdravotní postižení
Kód předmětu USS/IVPO
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pospíšilová Ivana, Mgr. Ph.D.
  • Nováková Lenka, Mgr. et Mgr.
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Haiclová Zuzana, Mgr.
  • Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. VAŠEK, Š., VANČOVÁ, A., HATOS, G. at. al. Pedagogika viacnásobne postihnutých.Bratislava : Sapientia, 1999. 2. LUDÍKOVÁ L. a kol. Kombinované vady. Olomouc:Vydavatelství UP v Olomouci 2005.140s. ISBN 80-244-1154-7 3. OPATŘILOVÁ, D. Edukace jedinců s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Brno: MU, 2013, ISBN978-80-210-6221-4. 4. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vydání. Praha : TRITON, 2006. ISBN 80-7254-730-5. + další zdroje v průběhu výuky

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Přednášky i semináře budou zaměřeny na problematiku speciálněpedagogické intervence u rodin s dětmi s kombinovaným postižením v předškolním věku a dále podle vybraných věkových kategorií dle studijního zaměření. 1. Postižení sluchu a zraku v kombinaci s dalšími postiženími. Charakteristika kombinovaného postižení. Etiologie. Syndromy. 2. Teorie kombinovaného postižení, syndrom 3. Diagnostické přístupy 4. Legislativní prostředí pro výchovnou práci s dětmi a klienty s kombinovaným postižením. 5. Pomáhající profese a jejich úloha. Syndrom vyhoření a úloha supervize. 6. Teoretická východiska k výchově a vzdělávání osob s KV. 7. Spolupráce SPPG, medicíny a sociální péče. 8. Narušený komunikační systém a některé příčiny a možnosti kompenzace. 9. Základy výchovy osob s kombinovaným postižením. 10. Vnitřní podmínky pro výchovu. Vnější podmínky a jejich možné úpravy. 11. Specifické rysy úpravy prostředí pro intervenci a poradenství u osob s KV ve speciální pedagogice. + další informace na stránkách vyučujícího webu ústavu. Povinná literatura: 1. VAŠEK, Š., VANČOVÁ, A., HATOS, G. at. al. Pedagogika viacnásobne postihnutých.Bratislava : Sapientia, 1999. 2. LUDÍKOVÁ L. a kol. Kombinované vady. Olomouc:Vydavatelství UP v Olomouci 2005.140s. ISBN 80-244-1154-7 3. OPATŘILOVÁ, D. Edukace jedinců s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Brno: MU, 2013, ISBN978-80-210-6221-4. 4. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vydání. Praha : TRITON, 2006. ISBN 80-7254-730-5. 5. ZAPLETALOVÁ, Jana. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v pedagogicko-psychologických poradnách. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, c2006. ISBN 80-86856-29-1.

Předpoklady
Zvládnutí základů speciální pedagogiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Písemný test

- Podmínkou udělení zápočtu je min. 80 % aktivní účasti na seminářích/cvičeních. - Studijní výsledky (schopnost propojení teorie a praxe) budou ověřovány prostřednictvím plnění individuálně zadaných úkolů v seminářích. - Závěrečné ověření znalostí písemným testem s minimální 75% úspěšností.
Doporučená literatura
  • Jankovský, J. (2006). Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní