Cílem předmětu je osvojení systému institucionální péče o děti se sluchovým postižením v České republice, včetně legislativních rámců, v rámci zainteresovaných resortů především MPSV a MŠMT s důrazem na specifika přístupu k jedincům se sluchovým postižením: dle věku (raný a předškolní věk), typu sluchového postižení, včetně charakteristik odlišností, které je nutno zohlednit v rámci poskytování poradenské péče. Výukové teze: ? Systémová institucionální podpora osobám se sluchovým postižením v České republice. ? Legislativní a obsahový rámec institucí a zařízení určených k pomoci osobám se sluchovým postižením v daném věku. ? Spolupráce? resortů MPSV (raná péče) a MŠMT (SPC) s ohledem na potřeby dítěte se sluchovým postižením v rámci komplexnosti péče a rozvoje dítěte. ? Základní surdopedická diagnostika s ohledem na cílovou skupinu a možnosti praxe. ? Poradenství pro dítě se sluchovým postižením a jeho rodinu s ohledem na věk, typ a charakteristiku sluchového postižení. ? Práce s dítětem a rodinou s ohledem na celoživotní učení a rozvoj dítěte se sluchovým postižením. Povinná literatura: HAMPL, I. 2013. SURDOPEDIE. Ostravská univerzita v Ostravě, 65 s. ISBN 978-80-7464-327-9. HORÁKOVÁ, R. 2012. Sluchové postiženi. Úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál. 160 s. ISBN 978-80-262-0084-0 HLOŽEK, Z. 2012. Základy audiologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 118 s. ISBN978-80-244-3436-0. KAŠPAR, Z. 2008. Technické kompenzační pomůcky pro osoby se sluchovým postižením [DVD-ROM]. 2. vydání. Praha:Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-63-5. Doporučená literatura: KOSINOVÁ, B. 2008. Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina ? kultura neslyšících. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. ISBN 978-80-87153-94-9.
|