Předmět je zaměřen na klíčové období raného a předškolního věku u dítěte se zrakovým postižením. Studenti se budou seznamovat s prioritami v diagnostice i intervenci u dětí se zrakovým postižením v daném věkovém období. Obsahově bude předmět věnován raným stádiím vývoje dítěte se zrakovým postižením, stimulaci dítěte se zrakovým postižením v raném a předškolním věku, rozvoji kompenzačních činitelů, prostorové orientaci a samostatnému pohybu, sebeobsluze, přípravě na školu, reedukaci poruch binokulárního vidění a dalším tématům spojeným s tímto věkovým obdobím. Tematické okruhy: - Rodina dítěte se zrakovým postižením. Specifika vývoje dítěte se zrakovým postižením. - Raná péče. Sebeobsluha v raném a předškolním věku. Prostorová orientace v raném a předškolním věku. - Rozvoj kompenzačních mechanismů u dítěte se zrakov ým postižením. Pobyt dítěte se ZP v předškolním zařízení. - Cíle předškolního vzdělávání směrem k dítěti se zrakovým postižením. Školní zralost a připravenost dítěte se zrakovým postižením. Povinná literatura: RŮŽIČKOVÁ, Veronika, KROUPOVÁ, Kateřina a KRAMOSILOVÁ, Zuzana. Zrakový trénink a jeho podmínky = Visual training and its conditions. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 128 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5096-4. FIDLEROVÁ, Dagmar. Hra jako prostředek reedukace zraku v mateřské škole. [Pardubice]: [nakladatel není známý], [2015], ?2015. 91, 6 stran. ISBN 978-80-260-9209-4. KOCHOVÁ, Klára a SCHAEFEROVÁ, Markéta. Dítě s postižením zraku: rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. 174 s. ISBN 978-80-262-0782-5. Doporučená literatura: KAVALÍROVÁ, Kateřina, LIŠKA, Vít a VONDRÁČKOVÁ, Jana. Nevidomí rodiče a jejich zkušenosti: těhotenství, porod a péče o dítě do 3 let. 1. vydání. Praha: Okamžik, 2015. 96 stran. ISBN 978-80-86932-42-2. VUP. ISBN 978-80-244-1857-5
|