Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V současné době je stále více kladen důraz na podporu pedagogických pracovníků. Podporou pedagogických pracovníků se pak rozumí především prevence syndromu vyhoření, syndromu pomocníka, zneužívání moci, ale také podpora při práci s jedinci z různých sociálních skupin. V souvislosti s touto podporou jsou uváděny tři základní metody: supervize, koučink a mentoring.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Pracovní rané péče by měl ve své práci umět využívat podpůrných aktivit, mezi něž patří i supervize. Proto se studenti v přednáškách a cvičeních seznámí s významem a potřebností supervize ve speciálněpedagogické praxi. Studentům budou prezentovány konkrétní postupy v supervizi jak na teoretické, tak i praktické úrovni. Navrhovaná témata pro přednášky a cvičení: 1. Rizikové faktory ve speciálněpedagogické práci 2. Syndrom vyhoření, syndrom pomocníka, zneužívání moci 3. Funkční systémy podpory a jejich využití ve speciálněpedagogické praxi (koučink, mentoring, supervize) 4. Supervize (legislativní vymezení, typy, současný stav) 5. Supervizní zakázka 6. Etické aspekty supervize 7. Využití videoukázek v supervizi 8. Rozprava nad problémem jako forma supervize 9. Ballintovská skupina ve speciální pedagogice 10. Expresivní terapie jako forma supervize ve speciální pedagogice 11. Řídící a manažerská supervize Studijní literatura a studijní pomůcky: Povinná literatura: COPPOLA, A. J. - SCRICCA, D. B. - CONNORS, G. E. Supportive supervision: becoming a teacher of teachers. Thousand Oaks, Calif.: Corwin Press, 2004. HAVRDOVÁ, Z. a HAJNÝ, M. a kol. Praktická supervize: průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. 1. vyd. Praha: Galén, 2008. HAWKINS, P. a SHONET, R. Supervize v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. 6. (v Portálu 5.) vyd. Praha: Portál, 2011. KŘIVOHLAVÝ, J. Hořet, ale nevyhořet. 2. přeprac. vyd. Praha: Karmelitánské nakl, 2012. Doporučená literatura: NOLAN, J. F. - HOOVER, L. A. Teacher supervision and evaluation: theory into practice. 3rd ed. Hoboken, N.J: Wiley, 2011. POTMĚŠILOVÁ, P. Supervize v podmínkách speciálního vzdělávání. Olomouc: UP, 2014. SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. 1. vyd. Praha: Portál, 2000.
|
Předpoklady
|
nejsou stanoveny
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Podmínky pro splnění: - aktivní účast na přednáškách a seminářích, - povolená absence max. 2x v nutných či závažných případech, - navrhnout aktivitu v rámci podpory ped. pracovníků - splnění zkoušky - ústní Pro ty, co mají individuální plán: - platí výše uvedené + - návrh podpory pro sociálního pedagoga (teoreticky ukotvit)
|
Doporučená literatura
|
-
Havrdová, Z., & Hajný, M. (2008). Praktická supervize: průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén.
-
Hawkins, Shohet. (2004). Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál.
-
HORSKÁ, V. Koučování ve školní praxi. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2450-8..
-
KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. (2003). Syndrom vyhoření. Praha : Státní zdravotní ústav.
-
KOPŘIVA, K. (2000). Lidský vztah jako součást profese. Praha : Portál.
-
PÍŠOVÁ, M. a kol. Mentoring v učitelství: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: UK, 2011..
|