Předmět: Somatopedie - poradenství v raném a předškolním věku

« Zpět
Název předmětu Somatopedie - poradenství v raném a předškolním věku
Kód předmětu USS/ISPO
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Jurkovičová Petra, Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Sedláčková Dagmar, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Somatopedie jako obor speciální pedagogiky ? vymezení, předmět, vývoj ve 20.a 21.století. Kategorie omezení pohyblivosti ? tělesné postižení, nemoc a zdravotní oslabení, koncept funkční schopnosti a klasifikace WHO z oblasti rehabilitace. Rehabilitace osob s omezením pohyblivosti ? rehabilitace ve zdravotnictvím, rehabilitace sociální a pracovní. Příbuzné zdravotnické obory ? ergoterapie, fyzioterapie, rehabilitační a fyzikální lékařství, protetika, klinická psychologie a další. Příklady tělesných postižení a nemocí v raném a předškolním věku, např. (dětská) mozková obrna, vrozené vývojové vady, epilepsie, diabetes, alergie a další. Speciálněpedagogická intervence u osob s omezením pohyblivosti ? formy, metody, prostředky / pomůcky a obsah intervence, hodnocení / evaluace se zaměřením na speciálněpedagogické potřeby. Příklady institucí pro děti s omezením pohyblivosti ve zdravotnickém, školském a sociálním rezortu a charakteristika práce speciálního pedagoga v jednotlivých institucích. Rodina dětí s omezením pohyblivosti. Vztah mezi speciálním pedagogem a dítětem s omezením pohyblivosti. Povinná literatura: Chrastina, J. a kol. (2016). Percepce subjektivního dopadu zdravotního postižení ? přítomnosti chronického onemocnění a pojetí zdravotního uvědomění a gramotnosti: výzkumy, teorie a jejich využití v práci s klientem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Jurkovičová, P., Regec, V. (2013). Úvod do speciálněpedagogického poradenství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Kantor, J., Chrastina, J., Jurkovičová, P., Urbanovská, E. a kol. (v tisku). Speciální pedagogika osob s omezením pohyblivosti a koncept praxe založené na důkazech. Olomouc: Univerzita Palackého. Doporučená pioteratura: Pfeiffer, J., Dvořák, R., Kantor, J. a kol. (2015). Rehabilitace, fyzioterapie a ergoterapie. In Müller, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada. Švestková, O., Angerová, Y., Pfeiffer, J. a kol. (2017). Rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada. Vojta, V., Peters, A. (2010). Vojtův princip: svalové souhry v reflexní lokomoci a motorické ontogenezi. Praha: Grada.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní