Předmět: Somatopedie 2

« Zpět
Název předmětu Somatopedie 2
Kód předmětu USS/ISE2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sedláčková Dagmar, Mgr. Ph.D.
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět Somatopedie 2 navazuje a staví na teoretických základech, které byly představeny v rámci předmětu Somatopedie 1. Cílem předmětu Somatopedie 2 je seznámit se s psychologickými, zdravotními a sociálními aspekty práce s osobami s omezením hybnosti, možnosti jejich aplikace ve speciální pedagogice (somatopedii) a prohloubit znalosti o některých oborech z oblasti zdravotnictví. Kromě teoretického rámce zahrnuje výuka i nácvik praktických dovedností a představení některých specializovaných metodik týkajících se terapie a péče o osoby s omezením hybnosti. Výukové teze: " Psychosociální problematika osob s omezením hybnosti (tělesné, psychické a sociální potřeby dětí s omezením hybnosti, modely procesu vyrovnávání se s tělesným postižením a vážným onemocněním, problematika terminálního onemocnění, rodinná problematika u dětí s omezením hybnosti, vliv viditelnosti postižení na své nositele). " Medicínské a ošetřovatelské aspekty tělesných postižení a onemocnění (charakteristika dětské mozkové obrny, vrozených vývojových vad, epilepsie, diabetu mellitu a další základních postižení a onemocnění z oblasti somatopedie). " Fyzioterapie a ergoterapie a další obory z oblasti zdravotnictví (zařazení do systému zdravotnických oborů, metody pro vyšetření a intervenci, kompenzační pomůcky, oblasti ortopedické protetiky). Povinná literatura: BIGGE, J. - BEST, J., S. - HELLER, K. (2010). Teaching Individuals with Physical or Multiple Disabilities. New York: Macmillan Publishing Copany. ISBN 0-675-21017-8. BOWLBY, J. (2010). Vazba. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-670-4. HÁJKOVÁ, V. - STRNADOVÁ, I. et al. (2011). Zředěný život. Praha: Somatopedická společnost. ISBN 978-80-904464-1-0. KANTOR, J. et al. (2013). Psychosociální aspekty omezení hybnosti. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. ISBN 978-80-244-3708-8. KOLÁŘ, P. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-657-1. KRIVOŠÍKOVÁ, M. (2011). Úvod do ergoterapie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-7346-9. Doporučená literatura: LANGER, J. et al. (2013). Technické pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. ISBN 978-80-244-3681-4.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní