Předmět: Somatopedie 1

« Zpět
Název předmětu Somatopedie 1
Kód předmětu USS/ISE1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Chrastina Jan, doc. Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Urbanovská Eva, Mgr. Ph.D.
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Somatopedie jako obor speciální pedagogiky - vymezení, předmět, vývoj ve 20.a 21.století. Kategorie omezení pohyblivosti - tělesné postižení, nemoc a zdravotní oslabení, koncept funkční schopnosti a klasifikace WHO z oblasti rehabilitace. Rehabilitace osob s omezením pohyblivosti - rehabilitace ve zdravotnictvím, rehabilitace sociální a pracovní. Příbuzné zdravotnické obory - ergoterapie, fyzioterapie, rehabilitační a fyzikální lékařství, protetika, klinická psychologie a další. Příklady tělesných postižení a nemocí v raném a předškolním věku, např. (dětská) mozková obrna, vrozené vývojové vady, epilepsie, diabetes, alergie a další. Speciálněpedagogická intervence u osob s omezením pohyblivosti - formy, metody, prostředky / pomůcky a obsah intervence, hodnocení / evaluace se zaměřením na speciálněpedagogické potřeby. Příklady institucí pro děti s omezením pohyblivosti ve zdravotnickém, školském a sociálním rezortu a charakteristika práce speciálního pedagoga v jednotlivých institucích. Rodina dětí s omezením pohyblivosti. Vztah mezi speciálním pedagogem a dítětem s omezením pohyblivosti. Povinná literatura: 1. Kantor, J. (2020). Umělecké terapie a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. In Müller, O. Metodika expresivních přístupů u žáků se SVP v inkluzivním vzdělávání. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. 2. Kantor, J. a kol. (2013). Medicínské aspekty omezení hybnosti. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. 3. Pfeiffer, J., Dvořák, R., Kantor, J. a kol. (2015). Rehabilitace, fyzioterapie a ergoterapie. In Müller, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada. Doporučená literatura: 4. Švestková, O., Angerová, Y., Pfeiffer, J. a kol. (2017). Rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada. 5. Vojta, V., Peters, A. (2010). Vojtův princip: svalové souhry v reflexní lokomoci a motorické ontogenezi. Praha: Grada. Další literatura a studijní materiály budou představeny na začátku semestru vyučujícími.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní