Cílem disciplíny je vhled do problematiky speciálněpedagogické disciplíny surdopedie, který je předpokladem pro stanovení obecných základů a teoretických východisek pro práci s jedinci se sluchovým postižením. Obsahová stránka výuky zahrnuje teoretický základ surdopedie, který vyplývá z příslušných speciálně pedagogických a lékařských disciplín, surdopedickou terminologii, vysvětlení obecných audiologických termínů nezbytných pro orientaci v surdopedické problematice, historický pohled na edukaci osob se sluchovým postižením, charakteristiku a aplikaci základních kompenzačních pomůcek pro jedince se sluchovým postižením, praktické základy komunikačních systémů osob se sluchovým postižením. Výukové teze: " Surdopedie jako speciálněpedagogická disciplína. Úvod do surdopedické terminologie. " Sluchové vady z pohledu audiologie. Klasifikace osob se sluchovým postižením. " Etiologie sluchových poruch. Historie péče o osoby se sluchovým postižením. " Technické a kompenzační pomůcky. Prstová abeceda, pomocné artikulační znaky. " Základy českého znakového jazyka a znakované češtiny. Povinná literatura: DĚDEČKOVÁ, A. (2013). Adresář služeb nejen pro neslyšící. 13. vypracované vydání Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 133 s. HORÁKOVÁ, R. (2012). Sluchové postiženi. Úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál. 160 s. ISBN 978-80-262-0084-0 KAŠPAR, Z. (2008). Technické kompenzační pomůcky pro osoby se sluchovým postižením. 2. vydání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. 117 s. ISBN 978-80-87218-15-0. Doporučená literatura: KOSINOVÁ, B. (2008). Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina - kultura neslyšících. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. ISBN 978-80-87153-94-9. KOTVOVÁ, M.; KOMORNÁ, M. (2008). Praktický kurz znakované češtiny. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka.
|