Cíle: Cílem studijního předmětu je pokračovat v uvedení studentů do problematiky teoretických základů oboru Psychopedie, především do etiologie a psychologie mentální retardace, ale také do systému edukace, poradenství, sociálních služeb a dalších souvisejících témat. Výukové teze: o Etiologie mentální retardace. o Specifika osobnosti klienta s mentálním postižením i dalšími duševními poruchami. o Edukační systém určený osobám s mentálním postižením. o Služby sociální péče pro osoby s mentálním postižením či jinou duševní poruchou. o Poradenství pro osoby s mentálním postižením či jinou duševní poruchou. o Alternativní přístupy k edukaci a péči o osoby s mentálním postižením. Terapeutické přístupy k osobám s mentálním postižením či jinou duševní poruchou. Povinná literatura: ČERNÁ, M. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-2461-565-3. DOLEJŠÍ, M.K otázkám psychologie mentální retardace. Praha: Avicenum, 1978. MÜLLER, O. Lehká mentální retardace v pedagogickopsychologickém kontextu. Olomouc: UP, 2001. ISBN 978-80-2440-207-9. PIPEKOVÁ, J.Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 978-80-8663-340-4. Doporučená literatura: ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělávání, výchová, sociální péče. Praha: Portál, 2006. ISBN 978-80-7367-060-3. VALENTA, M. a kol.Katalog posuzování míry SVP II. pro žáky s mentálním postižením. Olomouc: UP, 2012. VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M. Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-2473-829-1. VALENTA, M., MÜLLER, O.Psychopedie. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
|