Objectives: The aim of the course is to acquaint students with the theoretical foundations of the field of Psychopedia, mainly with its concept, professional terminology, history and key diagnostic groups of clients, including their position in the comprehensive rehabilitation system. Teaching theses: o Psychopedia as a scientific discipline, its position in the system of sciences. o Psychopedic professional terminology. o Psychedelic clientele in the context of the International Classification of Diseases and other classification systems. o History of care for persons with mental disabilities or other mental disorders. o Psychopedic clientele in the comprehensive rehabilitation system. o Social status of persons with mental disabilities or other mental disorders. Legal status of persons with mental disabilities or other mental disorders. Required reading: ČERNÁ, M. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-2461-565-3. DOLEJŠÍ, M. K otázkám psychologie mentální retardace. Praha: Avicenum, 1978. MÜLLER, O. Lehká mentální retardace v pedagogickopsychologickém kontextu. Olomouc: UP, 2001. ISBN 978-80-2440-207-9. PIPEKOVÁ, J.Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 978-80-8663-340-4. Doporučená literatura: ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělávání, výchová, sociální péče. Praha: Portál, 2006. ISBN 978-80-7367-060-3. VALENTA, M. a kol. Katalog posuzování míry SVP II. pro žáky s mentálním postižením. Olomouc: UP, 2012. VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M. Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-2473-829-1. VALENTA, M., MÜLLER, O.Psychopedie. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
|