Předmět: Psychologie handicapu

« Zpět
Název předmětu Psychologie handicapu
Kód předmětu USS/IPSH
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. POTMĚŠIL, M. a kol. Faktory včasné intervence u dětí s postižením. VUP: Olomouc, 2015. ISBN 978-80-244-4432-1 IGA PdF_2014007 2. VÁGNEROVÁ,M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál. Praha 1999. 3. BLAŽEK, B., OLMROVÁ, J.: Světy postižených. 1.vyd. Praha: Avicenum, 1988. 4. MARKOVÁ, Z., STŘEDOVÁ, L.: Mentálně postižené dítě v rodině. 1. vyd. Praha: SPN, 1987. 5. MATĚJČEK, Z.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vyd. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-25236-2 6. OPATŘILOVÁ, D.(ed.): Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita - tisk SURSUM Tišnov, 2006. ISBN 80-210-3977-9. 7. VÁGNEROVÁ, Marie, HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana a ŠTECH, Stanislav. Psychologie handicapu. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2004. 230 s. ISBN 80-7184-929-4. 8. POTMĚŠIL, Miloň. Osobnost dítěte v kontextu vady sluchu. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 227 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-4729-2. 9. POTMĚŠIL, Miloň a kol. Psychosociální aspekty sluchového postižení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 197 s. ISBN 978-80-210-5184-3. 10. POTMĚŠIL, Miloň. Sluchové postižení a sebereflexe. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2007. 197 s. ISBN 978-80-246-1300-0.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
V přednáškách a seminářích se studenti seznámí s možnými vlivy jednotlivých typů a druhů postižení na osobnost nositele, ale i na jeho rodinu. " Postižení a handicap " Vliv narození dítěte s postižením na funkčnost rodiny (vztahy mezi rodiči) " Sourozenci dítěte s postižením " Osobnost dítěte se zdravotním postižením " Možnosti a meze speciálního pedagoga (podpora rodiny, přijetí postižení) Studijní literatura a studijní pomůcky: Povinná literatura: VÁGNEROVÁ M. Patopsychopatologie pro pomáhající profese; 3. rozšířené vydání, Praha: Portál, s.r.o; 2004, 870 s. ISBN 978-80-7367-414-4. VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4. Doporučená literatura: VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství (být matkou postiženého dítěte). Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-8024-616-162.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
test, referát - seminární práce
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní