|
Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Černíková Kristýna, Mgr. Ph.D.
-
Kráčmarová Lucie, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Vývojové milníky u novorozence a kojence. Vývoj dětí s různými druhy handicapů v raném věku. Fyzický vývoj a motorické dovednosti v prvním roce života. Psychologické procesy, které ovlivňují vývoj handicapovaných dětí. Rozvoj zraku a sluchu u novorozence a kojence. Psychomotorický vývoj dětí s různými druhy handicapů. Vztah mezi matkou a dítětem v prvních měsících života. Sociální interakce a kognitivní vývoj dítěte s handicapem. Příčiny a řešení problémů se spánkem u batolat. Psychosociální dopady handicapu na rodinu. Vliv temperamentu na vývojové procesy u batolat. Temperament a osobnost u dětí s handicapem. Psychosociální vývoj předškolního dítěte. Sociální interakce a kognitivní vývoj dítěte s handicapem. Rolování, plazení a chůze jako důležité mezníky ve vývoji kojenců. Stimulace vývoje dítěte s handicapem. Kognitivní vývoj a rozumové schopnosti u dítěte ve věku 1-3 let. Strategie podpory psychologického vývoje dítěte s handicapem v raném věku Sociální interakce, hra a rozvoj jazyka u batolat. Rizikové faktory ovlivňující psychologický vývoj dítěte s handicapem Význam a vývoj emočních dovedností u novorozenců, kojenců a batolat. Vliv stresu na psychický vývoj dítěte v prvním roce života. Vliv stimulace prostředí na rozvoj kognitivních schopností u kojenců a batolat. Význam hry a herní fantazie pro rozvoj kreativity a sociálních dovedností u dítěte.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
|
Výstupy z učení
|
Studentům se dostane vhledu do problematiky vývoje dítěte v raném a předškolním věku. Psychosociální vývoj bude uveden do kontextu speciální pedagogiky.
|
|
Předpoklady
|
Absolvovaná obecná psychologie.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
- Podmínkou udělení zápočtu je min. 80 % aktivní účasti na seminářích/cvičeních. - Studijní výsledky (schopnost propojení teorie a praxe) budou ověřovány prostřednictvím plnění individuálně zadaných úkolů v seminářích. - Závěrečné ověření znalostí písemným testem s minimální 75% úspěšností. Způsob zakončení: IPRV zkouška, UPPV kolokvium Podmínky ukončení: Splnění požadavků seminární výuky, test dle sylabů předmětu, test bude probíhat elektronicky nebo běžnou písemnou formou.
|
|
Doporučená literatura
|
-
VÁGNEROVÁ, Marie a LISÁ, Lidka. (2021). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné.. Karolinum.
|