Předmět se zaměřuje na oblast jedinců s poruchou intelektu, poruchou autistického spektra či jinou duševní poruchou v raném a předškolním věku. Cílem studijního předmětu je podpořit studenty, kteří již disponují určitými teoretickými znalostmi o praktické zkušenosti formou různých cvičení a příkladů, ve vazbě na vědní obor psychopedie, respektive její vybrané části ? výukové teze níže. Výukové teze: Současná psychopedická odborná terminologie (tuzemská i zahraniční). Postavení osob s mentálním postižením, poruchou autistického spektra či jinou duševní poruchou v současné společnosti. Psychopedie v kontextu mezinárodních klasifikačních systémů (MKN-11, DSM V., SIS). Psychopedická diagnostika. Terapeutické a expresivní přístupy k cílové skupině psychopedie v kontextu jejich osobnostních zvláštností. Psychopedické poradenství v rámci jednotlivých resortů. Oslabení kognitivního výkonu a deficity dílčích funkcí ? vymezení, diagnostika, intervence / reedukace. Systém a struktura podpůrných opatření pro děti a žáky s mentálním postižením a s oslabením kognitivního výkonu. Povinná literatura: Bendová, P., Zikl, P. (2011). Dítě s mentálním postižením ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 144 s. ISBN 978-80-247-3854-3. Blažková, A. et al. (2020). Co teď a co potom?: průvodce pro pečující o člověka s mentálním postižením. Praha: Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, z.s., 111 s. ISBN 978-80-88178-08-8. Černá, M. a kol. (2015). Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 222 s. ISBN 978-80-246-3071-7. Dušek, K. a Večeřová-Procházková, A. (2015). Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Grada Publishing. 646 s. ISBN 978-80-247-4826-9. Doporučená literatura: Kozáková, Z., Krejčířová, O., Müller, O. (2013). Charakteristika dospívání a dospělosti osob s mentálním postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 111 s. ISBN 978-80-244-3712-5. Maštalíř, J. (2021). Kam dál?: ukončování školní docházky a plánování přechodu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 297 stran. ISBN 978-80-244-5953-0.
|