Cílem předmětu je prohloubit povědomí studentů o poradenském procesu, jeho jednotlivých činitelích, oblastech a poskytovatelích s ohledem na oborové zaměření. Absolvováním předmětu by student měl být schopen vyhodnotit situaci popisovanou klientem a navrhnout možnosti poradenské pomoci komplexně, tedy s ohledem na všechny spolupracující resorty. Základem je přístup TAC (Team Around the Child) využívaný v zahraničí i v ČR pro podporu komplexního a efektivního řešení potřeb klienta a jeho rodiny. Tematické okruhy: - Poradenství a speciální pedagogika, vztahy a meze, kompetence. - Rodina a dítě s postižením jako cílová skupina. - Základní položky poradenského procesu - cíle, formy, etapy. - Využití diagnostického procesu a jeho závěrů v poradenské intervenci. - Typy poradenských aktivit, jejich forma a vedení. - Sociální síťování a spolupracující modely v péči o klienta. - Kompetence poradce. Studijní literatura a studijní pomůcky: Povinná literatura: DRAPELA, V.J., HRABAL, V. et al. Vybrané poradenské směry. Praha: UK, 1995. DRYDEN, W. Poradenství. Praha:Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-371-0. GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. ISBN 80-85850-10-9. JURKOVIČOVÁ, P., REGEC, V. Úvod do speciálněpedagogického poradenství. Olomouc: PdF UPOL, 2013. ISBN 978-80-244-3699-9 JURKOVIČOVÁ, P., REGEC, V. Základy speciálněpedagogického poradenství. Olomouc: PdF UPOL, 2013. ISBN 978-80-244-3695-1 Doporučená literatura: LAZAROVÁ, B. Netradiční role učitele : o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. Brno: Paido, 2008, ISBN 978-80-7315-169-0. OPATŘILOVÁ M . Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku. 2006. ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 80-86429-36-9.
|