Předmět: Psych. aspekty kom. v rodině s dítětem se ZP

« Zpět
Název předmětu Psych. aspekty kom. v rodině s dítětem se ZP
Kód předmětu USS/IPKR
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Narození dítěte s postižením je jednou ze zátěžových situací. Pracovník rané péče by měl být teoreticky i prakticky připraven na to, jak vhodně komunikovat s rodinou, do níž se narodilo dítě s postižením. Obsahem předmětu budou tato témata: " Situace narození postiženého dítěte (specifikace dle jednotlivých postižení). " Fáze reakce rodiny na tuto skutečnost. " Typy rodinné výchovy a možnosti jejich ovlivnění. " Formy komunikace s rodinou. " Specifika komunikace s rodinou, do které se narodilo dítě s postižením. " Etika v pomáhajících profesích. Studijní literatura a studijní pomůcky: Povinná literatura: Monika Kunhartová, Miloň Potměšil, Petra Potměšilová. Náročné otcovství: byt otcem dítěte s postižením. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelstvi Karolinum, 2017.218 s. ISBN 978-80-246-3600-9 Růžičková, V., Potměšil, M. a kol. Speciální pedagog jako profese. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. 131 s. ISBN 978-80-244-5468-9. Potměšil, M. a kol. Sociální prostředí ve škole a inkluzivní vzdělávání. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. 98 s. ISBN 978-80-244-5295-1. Hanáková, A., Potměšil, M. a kol. Deskripce vybraných faktorů výchovy a vzdělávání u osob se zdravotním postižením. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. 92 stran. ISBN 978-80-244-5294-4. Dehkordi, M., Kakojoibari, A., Mohtashami, T. and Yektakhah, S. (2011) Stress in Mothers of Hearing Impaired Children Compared to Mothers of Normal and Other Disabled Children. Audiology, 20, 128. Farrell, M., Christopher, S., la Pean, A., Eskra, K., Collins, J., Tluczek, A., Kennedy-Parker, K., Hoffman, G., Panepinto, J. and Farrell, P. (2011) Improving Communication between Doctors and Parents after Newborn Screening. Wisconsin Medical Journal, 110, 221-227. Harrigan, S. and Nikolopoulos, T.P. (2002) Parent Interaction Course in Order to Enhance Communication Skills between Parents and Children Following Pediatric Cochlear Implantation. International Journal of Pediatric Otorhinola-ryngology, 66, 161. http://dx.doi.org/10.1016/S0165-5876(02)00243-4 Fadda, S. (2011) Psychological Aspects When Counseling Families Who Have Children with Cochlear Implants. Journal of Maternal-Fetal & Neonatal Medicine, 24, 104-106. http://dx.doi.org/10.3109/14767058.2011.607581 Ejaz, M., Ahmed, A. and Ali, S. (2010) Communication Skills of Doctors in a Paediatric Department, Their Perceptions and Practices. Pakistan Journal of Medical Sciences, 26, 384-389. McCarthy, D.M. (2012) Doctor-Parent Communication. Patient Education and Counseling, 87, 289-290. http://dx.doi.org/10.1016/j.pec.2011.09.004 Potmesil, M. and Pospísil, J. (2013) Resilience Factors in Families of Children with Hearing Impairment. Psychologia Rozwojowa, 18, 9-25. Vágnerová, M. (2004). Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál, Praha. Wigert, H., Dellenmark, M. and Bry, K. (2013) Strengths and Weaknesses of Parent-Staff Communication in the NICU: A Survey Assessment. BMC Pediatrics, 13, 1. http://dx.doi.org/10.1186/1471-2431-13-71

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence u dětí v předškolním věku (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní