Předmět: Inkluzivní pedagogika 1

« Zpět
Název předmětu Inkluzivní pedagogika 1
Kód předmětu USS/INP1
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Účastníci si vytvoří soubor vědomostí o principech inkluzivního přístupu v předškolním vzdělávání s ohledem na historii i současný vývoj společnosti, seznámí se s podstatou, východisky a základním vymezením a aplikací podpůrných opatření v rámci inkluzivní předškolní pedagogiky, osobnostních předpokladech a žádoucích kompetencích inkluzivního předškolního pedagoga vyplývajících z evropských a národních standardů, vzájemných profesních vazbách v interdisciplinárním inkluzivním přístupu, včetně zapojení rodiny, odborníků a komunitního prostředí. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat pojem inkluzivní pedagogika a popsat její principy, " popsat historický vývoj inkluzivních opatření a přístupů, " definovat pojem "podpůrná opatření" v rámci inkluzivní pedagogiky, " charakterizovat osobnost inkluzivního pedagoga dle evropských standardů, " pochopit vzájemné vazby v interdisciplinárních inkluzivně zaměřených týmech s důrazem na předškolní a mladší školní věk. Témata: 1. Inkluzivní pedagogika - definování termínu, související pojmy. Vývoj pojetí inkluzivní pedagogiky v České republice a ve světě, stručný vstup do historie inkluzivní pedagogiky - hlavní milníky, události, osobnosti inkluzivní pedagogiky a inkluzivních principů, postojů. 2. Role Evropské agentury pro rozvoj speciální pedagogiky. Vztah k politice UNICEF, UNESCO a dalších organizací zabývajících se rozvojem vzdělávání a inkluzivními trendy. 3. Standardy inkluzivního vzdělávání - definování existujících standardů inkluzivního vzdělávání v zahraničí, koncipování standardů inkluzivního vzdělávání v České republice. Především tzv. podpůrná opatření. 4. Metody inkluzivní pedagogiky - specifika inkluzivního vzdělávání akomodace inkluzivního prostředí. 5. Specifika multikulturní inkluzivní pedagogiky. 6. Evaluace v inkluzivní pedagogice. 7. Osobnost inkluzivního pedagoga - profil inkluzivního učitele, aplikace výsledků mezinárodních výzkumů a analýz v oblasti inkluzivní pedagogiky, pregraduální a celoživotní příprava na požadavky inkluzivní pedagogické praxe ze strany učitelů, poradenských, klinických pracovníků. Specifika s ohledem na předškolní a mladší školní věk.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní